لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به اردوی امریکا دستورداد تا برای رسانیدن کمک‌ها در غزه یک بندر موقت ایجاد کند - مقامات


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

مقامات امریکایی امروز هفتم مارچ (۱۷ حوت) گفتند که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ به اردوی این کشور دستور داده است تا برای رسانیدن کمک‌های بشری در غزه یک بندر موقت را در حالی ایجاد کند که هشدار‌های قحطی در آنجا افزایش یافته است.

مقامات افزوده اند که قرار است بایدن ایجاد این بندر را در جریان سخنرانی "خطاب به ملت‌" اعلام کند. قرار است جوبایدن امشب به وقت واشنگتن در نشست مشترک کانگرس آخرین خطابهٔ سالانهٔ این دور ریاست جمهوری‌اش را ایراد کند.

مقامات امریکایی پذیرفته اند که رسیدن کمک‌های بشری به این بندر چند هفته‌ را در بر خواهد گرفت، اما به گفتهٔ آنان ادارهٔ بایدن "منتظر اسراییلی‌ها نخواهد شد".

یکی از مقامات امریکایی به خبرنگاران گفت: "ما منتظر اسراییل‌های نمی‌شویم. این زمان رهبریت امریکایی است."

با آنهم، مقامات گفته اند که نیروهای امریکایی وارد غزه نخواهند شد و متحدین آنان ماموریت رسانیدن کمک‌ها را خواهند داشت.

پیش از این، ایالات متحده بارها از اسراییل‌ خواست تا اجازه دهد کمک‌های بیشتر بشری وارد غزه شود.

این بندر روزانه به اندازهٔ صدها موتر باربری کمک‌های بشری را طی مراحل خواهد کرد.

مقامات امریکایی گفتند که در این پروژه یک دهلیز آبی کمک های بشری از قبرس نیز دخیل خواهد بود.

قرار است اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپایی فردا هشتم مارچ برای مذاکرات در مورد دهلیز مطرح شده به قبرس برود. حکومت قبرس از ماه ها به اینسو برای ایجاد این دهلیز تلاش دارد.

این در حالی است که باشندگان غزه با کمبود شدید مواد غذایی مواجه بوده و سازمان‌های بین از افزایش گرسنگی و مرگ و میر کودکان به دلیل سوی تغذیه هشدار داده اند.

پس از آنکه جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده، و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل نیزتا حال نوار غزه را آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، از کشته شدن بیش از ۳۰ هزار۸۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در اثر حملات نظامیان اسراییلی خبر داده است. حملات اسراییل همچنان سبب آواره شدن حدود دو میلیون فلسطینی شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG