لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن کشتار ارمنی‌ها توسط امپراتوری عثمانی را 'نسل‌کشی' خواند 


در یک اقدام تاریخی، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، کشتار ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ از سوی امپراتوری عثمانی را "نسل‌کشی" خوانده است.

برای دهه‌ها، قصر سفید از لحن محتاطانه‌ای برای توصیف این حادثه کار گرفته بود، اما تصمیم جو بایدن در این زمینه، می‌تواند روابط تیره میان امریکا و ترکیه را بیش از این متاثر کند.

دولت ترکیه و احزاب مخالف این کشور، در محکوم کردن تصمیم آقای بایدن با هم متحد شده اند. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه این اقدام را تصمیمی "کاملا عوام‌فریبانه" توصیف کرده و حزب مخالف حکومت ترکیه نیز آن را "اشتباه بزرگ" خوانده است.

اما ارمنی‌ها از این تصمیم استقبال کرده و صدراعظم ارمنستان برای قدردانی از آن به رییس جمهور امریکا نامه فرستاده است.

جو بایدن در بیانیه‌ای گفته است: "مهاجران ارمنی، برای دهه‌ها، از راه‌های بی‌شماری سهم خود را در ایالات متحده امریکا ایفا کرده اند، اما هرگز تاریخ غم‌انگیز خود را فراموش نکرده اند."

آقای بایدن افزوده: "ما به قصۀ شان احترام می‌گذاریم. دردشان را می‌بینیم. و به تاریخ‌شان اذعان می‌کنیم. این اقدام ما نه به خاطر مقصر پنداشتن کسی، بلکه به این دلیل است که دیگر چنین حادثه‌ای تکرار نشود."

در اعتراض به تصمیم آقای بایدن، وزارت خارجه ترکیه سفیر امریکا در انقره را احضار کرده است.

مقامات دولت ترکیه گفته اند که تصمیم امریکا به نسل‌کشی خواندن کشتار ارمنی‌ها در جریان جنگ جهانی اول، آسیبی به روابط دو کشور وارد کرده که ترمیم آن دشوار خواهد بود.

با این حال، یک مقام ارشد قصر سفید به خبرنگاران گفت که واشنگتن کماکان ترکیه را به عنوان یک متحد اصلی پیمان ناتو می‌بیند و تاکید کرد که امریکا خواهان آشتی ترکیه و ارمنستان است.

برای چندین دهه، روسای جمهور امریکا به دلیل نگرانی از بدتر شدن روابط با ترکیه، از "نسل‌کشی" نامیدن کشتار ارمنی‌ها توسط امپراتوری عثمانی خودداری کرده بودند. رونالد ریگن، تنها رییس جمهور امریکا بود که این حادثه را نسل‌کشی خوانده بود.

ترکیه می‌پذیرد که تعداد زیادی از ارمنی‌ها در جریان جنگ جهانی اول از سوی امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند، اما آمار موجود در مورد کشتارشان را رد می‌کند و می‌گوید که چگونگی کشتار آن‌ها ویژگی‌ "نسل‌کشی" را ندارد.

XS
SM
MD
LG