لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: اگر ایران کاملاً به توافق هسته‌ای برگردد، به آن ملحق می‌شویم


جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا گفته است که اگر ایران به اجرای دقیق توافقنامۀ هسته‌ای بازگردد، امریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.

آقای بایدن در مصاحبه با روزنامۀ نیویارک تایمز که روز چهارشنبه دوم دسمبر (۱۲ قوس) نشر شد،گفته است: "ما، با رایزنی با متحدان و شرکای ما، درگیر مذاکرات و توافق‌نامه‌های بعدی برای شدیدتر کردن و طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین رسیدگی به برنامه میزاییل [ایران] خواهیم شد. "

آقای بایدن گفته است که اگر ایران به یک بم هسته‌ای دست یابد، فشار زیادی به سعودی‌، ترکیه، مصر، و دیگران وارد خواهد آمد تا آنان نیز سلاح هسته‌ای خودشان را به دست آورند.

رییس جمهور منتخب ایالات متحده همچنین گفته است که واشنگتن همیشه این گزینه را دارد که در صورت لزوم تحریم‌ها را بازگرداند و به گفتۀ وی رهبران ایران نیز این نکته را درک می‌کنند.

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه سوم دسمبر گفته است که اگر ایالات متحده و اروپا به تعهدات اصلی خود پابند بمانند، ایران به گونۀ کامل از توافق سال ۲۰۱۵ به هدف جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای پیروی خواهد کرد.

آقای ظریف که به گونۀ آنلاین در یک کنفرانس خبری در روم سخنرانی می‌کرد، گفت که "برجام قابل مذاکره نیست"، اما تاکید کرد که می‌توان آن را دوباره احیا کرد.

شورای نگهبان ایران روز چهارشنبه قانونی را تصویب کرد که حکومت آن کشور را موظف می‌کند تا در صورت لغو نشدن تحریم‌ها، در جریان دو ماه بازرسی ملل متحد از پایگاه‌های هسته‌ای این کشور را متوقف کند و غنی سازی یورانیم را فراتر از حد تعیین شده در توافقنامه ۲۰۱۵ افزایش دهد.

محمد جواد ظریف گفت که هرچند دولت این قانون را خوش ندارد اما آنرا عملی خواهد کرد. با اینحال آقای ظریف گفت: "اما این (قانون) قابل برگشت است. اروپایی ها و ایالات متحده می توانند به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) برگردند که نه تنها این قانون اجرا نخواهد شد، بلكه در واقع اقداماتی كه انجام داده ایم ... لغو خواهد شد. ما به تطابق کامل (به توافقنامه) باز خواهیم گشت. "

آقای ظریف همچنین گفت که تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط حکومت دونالد ترمپ برای ایرانیان ۲۵۰ میلیارد دالر هزینه برداشته و خرید داروها و واکسین‌های لازم برای مبارزه با کروناویروس را غیرممکن ساخته است.

توافق‌هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان در تابستان سال ۲۰۱۵ امضا شد و بر اساس آن در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، شماری از تحریم‌های اقتصادی غرب بر تهران رفع شد.

اما رییس جمهور دونالد ترمپ، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سپس تمام تحریم‌های ایالات متحده را که در اثر این توافق لغو شده بود، از سرگرفت.

XS
SM
MD
LG