لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: در جریان عملیات نظامیان امریکایی، رهبر داعش خود و خانواده اش را کشت


خانه که رهبر گروه داعش در جریان عملیات نظامی نیروهای امریکایی خود را منفجر کرد
خانه که رهبر گروه داعش در جریان عملیات نظامی نیروهای امریکایی خود را منفجر کرد

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که به دستور او با اجرای یک عملیات ویژه ضدتروریستی در سوریه رهبر گروه داعش کشته شده است.

آقای بایدن روز پنجشنبه سوم فبروری (۱۴ دلو) در بیانیه‌ای گفت:"به لطف مهارت و شجاعت نیروهای مسلح ما، ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، رهبر داعش، از میان برداشته شد".

آقای بایدن گفت که او مسوول قتل عام مردم در شمال غرب عراق در سال ۲۰۱۴ و از بین بردن روستاها و فروش هزاران زن و دختر به کنیزی بود.

رییس جمهور بایدن افزود: "چون می‌دانستیم این تروریستان خود را با خانواده‌هایشان بشمول اطفال احاطه می‌کنند، تصمیم گرفتیم که با اجرای یک عملیات نیروهای ویژه و قبول خطر بزرگ برای نیروهای ما به عوض هدف قرار دادن او توسط حملات هوایی این عملیات انجام شود تا تلفات غیرنظامیان به حد اقل برسد. "

او از نیروهای دموکراتیک سوریه نیز بخاطر همکاری در این عملیات اظهار سپاس کرد.

نیروهای دموکراتیک سوریه که عمدتاً کردها استند متحدین ایتلاف به رهبری ایالات متحده اند که پس از شکست تندروان داعش در عراق و سوریه یک‌-سوم حصه قلمرو آنان را تصرف کردند.

آقای بایدن علاوه کرد که قبل از دسترسی نیروهای ویژه به رهبر داعش، او نه تنها خود بلکه تمام منزل سوم محل اقامت‌اش را منفجر ساخت و چندین تن از اعضای فامیل خود را نیز از بین برد.

پیش از این قصر سفید به نقل از رییس جمهور بایدن در بیانیه‌ای گفته بود:"شب گذشته به دستور من نیروهای نظامی ایالات متحده عملیات ضدتروریستی موفقیت‌آمیزی را در شمال غرب سوریه برای محافظت از مردم امریکا و متحدان ما و مبدل کردن جهان به مکان امن‌تر، انجام دادند".

در ادامه بیانیه رییس جمهوری امریکا آمده است:"تمامی نیروهای امریکایی به سلامت از این عملیات بازگشتند. "

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امریکایی در شمال غرب سوریه یک عملیات ضدتروریستی را اجرا کرده‌اند.

در این بیانیه که در نخستین ساعات روز پنجشنبه منتشر شد آمده است که ماموریت با موفقیت خاتمه یافت.

سخنگوی پنتاگون گفت:"نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده تحت کنترل فرماندهی مرکزی ایالات متحده سنتکام، عملیات ضدتروریستی در شمال غرب سوریه را انجام دادند. این ماموریت موفقیت‌آمیز بود و تلفاتی برای نیروهای امریکایی در پی نداشت. "

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که در این عملیات کم از کم ۱۳ نفر، به شمول سه زن و چهار کودک، کشته شده اند. اما آقای بایدن در مورد تلفات غیرنظامیان جزییاتی ارایه نکرد.

داعش هنوز درباره کشته شدن رهبر این گروه اظهار نظری نکرده است.

ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین گروۀ داعش نیز در نتیجۀ یک عملیات نیروهای خاص ایالات متحده، در سوریه کشته شده بود.

اگرچه داعش در سوریه و عراق شکست خورده است، اما سلول‌های پنهان این گروه گاهگاهی حملاتی را در دو کشور انجام می‌دهد.

سخنرانی آقای بایدن در مورد کشته شدن رهبر گروه داعش را در اینجا می‌توانید دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG