لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: امریکا در کنار شهروندان معترض شجاع ایران می‌ایستد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی در ۷۷مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن ابراز حمایت از اعتراضات مردم ایران گفت که واشنگتن به ایران اجازه نخواهد داد که به اسلحۀ هسته‌ای دست یابد.

آقای بایدن روز چهارشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) ضمن تاکید بر دپلوماسی برای حل بن‌بست هسته‌ای ایران گفت که اجازه نمی‌دهد این روند به عقب برگردد.

رییس جمهور بایدن با اشاره به تظاهرات در ایران به خاطر کشته شدن مهسا امینی، زنان ایران را شجاع خواند و ضمن تاکید بر رعایت حقوق بشر در ایران گفت که ایالات متحده در کنار شهروندان شجاع معترض ایران می‌ایستد.

او گفت: "امروز در کنار شهروندان شجاع ایران و زنان شجاع ایران می‌ایستیم که همین لحظه برای حقوق اساسی شان مظاهره می‌کنند."

پس از آنکه مهسا امینی، دختر ۲۲ سالۀ ایرانی به خاطر حجاب توسط پولیس "گشت ارشاد" ایران بازداشت شد و در بازداشت در گذشت، تظاهرات گسترده در سرتاسر ایران در اعتراض به حجاب اجباری برپا شده است.

آقای بایدن با اشاره به آنچه "سرکوب فزایندۀ زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان" خواند، در سخنرانی خود گفت که حقوق اساسی بشری در همه بخش‌های جهان در معرض خطر است.

رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی خود همچنین از تهاجم روسیه بر اوکراین به شدت انتقاد کرد و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را به نقض "بی‌شرمانۀ" منشور سازمان ملل متحد متهم کرد.

رییس جمهور بایدن گفت که ایالات متحده در صدد "منازعه" با چین یا آغاز یک جنگ سرد جدید نیست. او گفت که واشنگتن از کشورهای جهان نمی‌خواهد که بین ایالات متحده یا دیگر شرکای آن یکی را انتخاب کند، اما گفت که ایالات متحده در زمینۀ ترویج دیدگاه "جهان آزاد، باز، امن و مرفه" تردیدی نخواهد داشت.

رییس جمهور ایالات متحده گفت که کشورش از گسترش شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کند تا به گفتۀ وی از ساحات دیگر جهان به شمول افریقا و امریکای لاتین نمایندگی بهتر شود. آقای بایدن گفت: "ایالات متحده از افزایش اعضای دایم و غیردایم شورا حمایت می‌کند."

شورای امنیت سازمان ملل متحد پنج عضو دایمی دارد که ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه اعضای آن اند. این شورا به گونۀ دوره‌ای اعضای غیر دایم را از میان سایر کشورهای جهان بر می‌گزیند.

جو بایدن گفت که ارادۀ ایالات متحده برای مبارزه با دهشت افگنی در سرتاسر جهان "خلل ناپذیر" است.

او همچنان از ادامه تلاش‌ها برای صلح میان فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها خبر داد و بار دیگر بر طرح "دو کشور برای دو ملت" به عنوان راه حل این مشکل تاریخی اشاره کرد.

رییس جمهور ایالات متحده همچنین به بحران‌های ناشی از کمبود غذا و تغییر اقلیم در جهان اشاره کرد و بر عزم ایالات متحده برای کاهش اثرات تخریبی تغییرات اقلیمی و گسترش استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر تاکید کرد. او از تمام کشورهای جهان خواست که بر صادرات مواد غذایی ممنوعیت وضع نکنند.

XS
SM
MD
LG