لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش بایدن برای مقابله با رشد نظامی چین


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در سلسله‌ای تلاش‌ها برای مقابله با رشد نظامی و اقتصادی چین، امروز جمعه ۱۲ مارچ (۲۲ حوت) با رهبران آسترالیا، هند و جاپان دیدار می‌کند.

قصر سفید گفته است که این نشست به گونهٔ مجازی برگزار می‌شود و تعهد واشنگتن را در قبال مبارزه با کروناویروس، همکاری ها در زمینهٔ رشد اقتصادی و بحران تغییر اقلیم در حوزه اندو – پسفیک نشان می‌هد.

هند و آسترالیا همچنین بر اهمیت همکاری های امنیتی در منطقه تاکید کرده و گفته اند که این همکاری‌ها پس از دیدار هیات های این چهار کشور افزایش یافته است.

یک مقام ارشد امریکایی در آستانه این نشست با اشاره به "چالش‌های منطقه" برای تجارت آزاد، به خبرنگاران گفت: "من معتقدم که بحث صادقانه و آزاد روی نقش چین در صحنه جهانی صورت خواهد گرفت."

ادارهٔ بایدن گفته است كه این چهار کشور موافقت‌نامه‌های مالی را برای حمایت از افزایش ظرفیت تولید واكسین‌های کووید۱۹ در هند اعلام خواهند کرد؛ چیزی كه دهلی نو اصرار دارد تا با آن در مقابل دپلوماسی گسترده واكسین چین مقابله كند.

مقامات امریکایی همچنین می گویند این کشورها گروهی از متخصصان را برای کمک به توزیع واکسین در منطقه و همچنین گروه های کاری را برای همکاری در زمینه تغییر اقلیم، معیارهای فناوری و توسعه مشترک فناوری‌های نوپا ایجاد می‌کنند.

ادارهٔ بایدن می‌گوید که این دیدار مجازی میان جو بایدن، رییس جمهور امریکا، سکات موریسن، صدراعظم آسترالیا، نرندرا مودی، صدراعظم هند و یوشیهیدا سوگا، صدراعظم جاپان پیش زمینهٔ برای دیدار حضوری آنان در اواخر سال جاری می‌باشد.

هند، آسترالیا و جاپان همه با چالش‌های امنیتی از جانب چین روبرو استند که سبب افزایش علاقه برای اتحاد این چهار کشور شده است.

نشست های این چهار کشور تحت ادارهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده جهت جلوگیری از گسترش نفوذ چین احیا شد. ایالات متحده میزبان نشست وزرای خارجهٔ این چهار کشور در سال ۲۰۱۹ بود که پس از آن سال گذشته نشست دیگری در جاپان و یک جلسهٔ مجازی در ماه فبروری برگزار شد.

این در حالیست که قرار است انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده روز یکشنبه برای نخستین دیدارهای شان با متحدان ایالات متحده به جاپان و کوریای جنوبی سفر کنند تا روی همکاری های منطقوی و چالش های چین بحث و گفتگو کنند.

XS
SM
MD
LG