لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به عربستان سعودی و اسراییل سفر می‌کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا در نظر دارد که در ماه جولای به شرق میانه، به شمول اسرایيل، کرانهٔ غربی رود اردن و عربستان سعودی سفر کند.

پس از عهده دار شدن تصدی ریاست جمهوری، این نخستین سفر جو بایدن به شرق میانه خواهد بود و نیز انتظار می‌رود که برای نخستین بار یک رییس جمهور ایالات متحده در یک پرواز مستقیم از اسراییل عازم عربستان سعودی می‌شود.

رییس جمهور بایدن در نظر دارد که در پایان ماهٔ جون در نشست سران هفت اقتصاد بزرگ جهان یا گروهٔ هفت و نشست سران ناتو در اسپانیا شرکت کند و از آنجا به شرق میانه سفر کند، جاییکه او در نشست شورای همکاری کشورهای خلیج حضور خواهد یافت.

ریيس جمهور بایدن گفت: "دلیل سفرم همین است و با امنیت ملی اسرایيل ربط می‌گیرد. من یک برنامه دارم – به هرصورت، سفرم به موضوعات بزرگتر از موضوع قیمت انرژی ربط می‌گیرد."

ایالات متحده و عربستان سعودی در زمان حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده روابط نزدیک داشتند، اما در حکومت جو بایدن روابط دو کشور گرمی پیشین را نداشته و به سردی گراییده است.

به دنبال کشته شدن جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸، تنش در روابط بیشتر شد، زیرا براساس ارزیابی‌های استخبارات ایالات متحده، این خبرنگار و مقاله نویس روزنامهٔ واشنگتن پست به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی کشته شد.

حال که قیمت نفت در جهان، به ویژه پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین به شدت بالا رفته است، رییس جمهور بایدن گزینهٔ مراوده با عربستان سعودی را که نقش بزرگ در بازار جهانی انرژی ایفا می‌کند، برگزیده است.

جون آلترمن، تحلیلگر در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی در مورد سفر آقای بایدن گفت: "تا حدی مربوط به یمن، تا حدی مربوط به ایران، تا حدی مربوط به عادی سازی روابط با اسرایيل و تا حدی مربوط به تولید انرژی می‌شود. همچنان تا حدی مربوط به انرژی پاک و نقش عربستان سعودی در آن می‌شود. انکشافات اقتصادی و افزایش نقش زنان در عربستان سعودی نیز موضوعات مرتبط دیگر می‌باشد".

جو بایدن، برای بار نخست در یک پرواز مستقیم از اسراییل عازم جده خواهد شد. قبل از این در سال ۲۰۱۷، دونالد ترمپ در یک پرواز مستقیم تاریخی از ریاض به تل ابیب سفر کرده بود. پرواز ریيس جمهور بایدن در حال صورت خواهد گرفت، که اسرایيل و عربستان سعودی روابط رسمی ندارند.

اما تلاش‌های دپلوماتیک واشنگتن برای گسترش توافقات ابراهیم که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ به هدف عادی سازی روابط میان کشورهای عرب و اسراییل امضا شده بود، ادامه داشته است.

براین کتولیس، تحلیلگر در انستیتیوت شرق میانه در خصوص نتایج سفر آقای بایدن گفت: "انتظار یک دستاورد بزرگ را ندارم، زیرا از سعودی‌ها می‌شنوم که به خاطر عدم پیشرفت در موضوع فلسطین و همچنان بی ثباتی در جاهایی مثل بیت المقدس، نگرانی‌های عمیق وجود دارد".

برای عربستان سعودی، عادی سازی روابط با اسراییل ممکن مستلزم پیشرفت بزرگ در مذاکرات صلح میان اسرایيل و فلسطینی‌ها باشد، اما با درنظر داشت پیشرفت اندک در این زمینه و نیز ادامهٔ تنش‌ها به شمول ادعاهای مبنی بر کشته شدن یک خبرنگار امریکایی فلسطینی تبار توسط نیروهای اسرایيلی، چشم انداز صلح و بهبود روابط کمرنگ به نظر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG