لینک های دسترسی

Breaking News

جو بایدن در سفر ترکیه ممکن با فشار روبرو شود


قرار است جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، فردا چهار شنبه به ترکیه سفر کند. پس از کودتای نا فرجام ماه گذشته در ترکیه، آقای بایدن عالیترین مقام غربی است که به آن کشور سفر می کند.

سفر آقای بایدن به ترکیه در حالی صورت می گیرد که بسیاری از ترک ها نسبت به آنچه عدم همبستگی کشور های غربی در مقابل ترکیه پنداشته می شود، نا خشنود استند. در عین حال، در کشور های غربی نیز در مورد برخورد و اقدامات حکومت ترکیه نگرانی دارند، زیرا پس از کودتا، وظایف حدود هشتاد هزار کارمند نظامی و غیر نظامی در آن کشور به تعلیق در آمد.

در این اواخر، ترکیه شاهد چندین حملۀ مرگبار دهشت افگنی بوده است - مثل حملۀ شنبه گذشته که یک محفل عروسی هدف قرار گرفت و در نتیجۀ آن بیش از پنجاه نفر کشته شد.

در حالی ترکیه از یک سو با مشکلات سیاسی و کودتا دست و پنجه نرم می کند و از سوی دیگر شاهد حملات دهشت افگنی است، جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید، می گوید که ماموریت سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، به ترکیه پیام واضح دارد.

جاش ارنست گفت "اولین و مهم ترین پیام معاون رئیس جمهور {امریکا} این است تا حمایت دوامدار و قوی ما را به متحدین ما در ترکیه برساند. {ترکیه} کشوری است که در حال حاضر با مشکلات زیاد مواجه است."

در همین حال، شماری از تحلیلگران سیاسی مثل کِمال کِرسچی از انستتیوت بروکینگز، می گوید که ترکیه فکر می کند که ایالات متحده و اتحادیه اروپا عملکرد انقره را پس از کودتا بیش از حد مورد انتقاد قرار داده اند.

کرسچی می گوید "معمایی در ذهن و فکر مردم عام ترکیه وجود دارد و آن اینکه چرا اعلام همبستگی یک متحد دراز مدت ترکیه زمانگیر شد و پس از مدت زمان زیاد به ترکیه سفر کند. عین موضوع به اتحادیه اروپا، مصداق پیدا می کند."

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، فتح الله گولِن، روحانی ترکیه که در ایالات متحده در تبعید خواد خواسته به سر می برد، متهم به توطئه کودتا در آن کشور کرده است و از واشنگتن خواسته تا وی را به صورت فوری به انقره استرداد کند.

اردوغان گفت "به امریکا می گوید که آیا ما شرکای استراتیژیک نیستیم؟ آیا قرار داد استرداد را نداریم. اگر قضیه چنین باشد، زمانیکه شما تقاضای دهشت افگنان را کردید تا استرداد شوند، ما خواستار اسناد نشدیم."

اما آقای گولِن که در پنسلوانیای ایالات متحده زندگی می کند، در مصاحبۀ با صدای امریکا دخالت خود را در کودتا رد کرد و خشونت را محکوم کرد.

در همین حال، رید ویِن گاردِن، وکیل مدافع آقای گولِن در مورد عدم استرداد احتمالی موکل اش ترکیه چنین گفت "اگر ایالات متحده یک فرد ضعیف را که تقریبا هشتاد ساله است به طیاره بیاندازد و به جایی اعزام اش کند که همه حکومت ترکیه در مورد وی چیزی های زشت می گویند، کار کم نظیر و زشتی خواهد بود."

انتظار می رود که آقای بایدن در انقره مسایلی را مطرح کند که سخنگوی قصر سفید آن را بیان کرده است. جاش ارنست در مورد استرداد میان ایالات متحده و ترکیه چنین گفت "قرار دادی موجود است؛ قرار داد استرداد مجرمین میان ایالات متحده و ترکیه از سی سال به این سو موجود بوده است."

آقای ارنست همچنین گفته است که شماری از مقامات وزارت عدلیه ایالات متحده نیز در جریان این هفته به ترکیه سفر خواهند کرد تا برخی از شواهدی را که جمع آوری شده است، مورد بررسی قرار دهند.

آقای ارنست گفته است که ایالات متحده به استناد شواهد و مقررات قرار داد استرداد مجرمین برخورد خواهدکرد.

XS
SM
MD
LG