لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سران کشورهای امریکایی؛ بایدن از طرح جدید مهاجرت رونمایی کرد


نهمین نشست سران کشورهای امریکایی
نهمین نشست سران کشورهای امریکایی

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده و رهبران سایر کشورهای امریکایی روز جمعه ۱۰ جون (۲۰ جوزا) اعلامیهٔ مهاجرتی را که مجموعهٔ از اقدامات جدید برای مقابله با بحران مهاجرت منطقه‌ای می‌باشد، در نهمین نشست سران کشورهای امریکایی معرفی کردند.

این اقدامات شامل تعهد ایالات متحده و کانادا به پذیرش کارگران مهمان بیشتر به منظور فراهم کردن زمینهٔ کار برای مردم کشورهای فقیرتر در کشورهای ثروتمندتر و موافقت سایر کشورها به حمایت بیشتر از مهاجران است. بر اساس بیانیهٔ قصر سفید، مکسیکو همچنین موافقت کرد که تعداد بیشتری از کارگران امریکای مرکزی را بپذیرد.

آقای بایدن هنگام معرفی این طرح گفت: "ما در حال تغییر رویکرد خود برای مدیریت مهاجرت در قاره امریکا هستیم. هر یک از ما در حال امضای تعهداتی هستیم که چالش‌های را که همه در آن سهیم هستیم، تایید می‌نماییم. "

مقامات قصر سفید اعلامیه مهاجرت را به عنوان یکی از محورهای نشست سران کشورهای امریکایی به میزبانی ایالات متحده خوانده اند.

از جملهٔ اشتراک کنندگان این نشست ۲۰ کشور از این طرح حمایت کردند و برخی از تحلیلگران سیاسی شک دارند که این تعهدات به اندازه کافی معنادار باشند و تفاوت قابل توجهی را ایجاد کنند.

گفته می‌شود که مقامات ایالات متحده تا آخرین لحظه تلاش کردند تا کشورهای مخالف این طرح را متقاعد کنند تا از این طرح حمایت کنند.

نشست سران کشورهای امریکایی روز دوشنبه شش جون در ایالت کالیفورنیای ایالات متحده به منظور رسیدگی به مشکلات منطقوی از جمله بحران مهاجرت، تغییرات اقلیم و افزایش قیمت مواد اولیه آغاز شد، اما دعوت نشدن برخی از سران کشورها، واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

ایالات متحده سه کشور – کیوبا، ونزویلا و نیکاراگوا – را به خاطر رفتارهای غیر دموکراتیک رهبران این کشورها به نشست سران کشورهای امریکایی دعوت نکرده بود.

در حالیکه ادارهٔ بایدن با جریان بی‌پیشینه‌ای مهاجران غیرقانونی در مرز جنوبی خود مواجه است، این کشور صدها میلیون دالر کمک را به مهاجران ونزویلایی در سراسر منطقه، تجدید رسیدگی به ویزای خانوادگی برای کیوبایی‌ها و هایتی‌ها و تسهیل استخدام کارگران امریکای مرکزی متعهد شد .

کاملا هریس، معاون رییس جمهور امریکا در این نشست گفت که کشورش برای مقابله به بحران مهاجرت در منطقه بیش از سه میلیارد دالر سرمایه گذاری کرده است.

اعلامیهٔ مهاجرت بخشی از یک پیمان تحت رهبری ایالات متحده به نام "اعلامیه لاس انجلس" است که هدف آن گسترش مسوولیت برای مهار بحران مهاجرت در سراسر منطقه می‌باشد.

رییس جمهور بایدن گفت: "مهاجرت مصوون، منظم و قانونی برای اقتصاد همهٔ ما خوب است... مهاجرت غیرقانونی قابل قبول نیست." وی ابراز امیدواری کرد که سایر کشورها از این بیانیه حمایت کنند.

نشست سران کشورهای امریکایی برای بار اول در سال ۱۹۹۴ تدویر یافت و این نخستین بار است که ایالات متحده میزبان این رویداد می‌باشد.

XS
SM
MD
LG