لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: با وضع تعزیرات جدید بر روسیه، پوتین 'هزینه سنگین‌تری' را خواهد پرداخت


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه به صورت خصوصی با همسر و دختر الکسی نوالنی، منتقد فقید کرملین در ایالات کالیفورنیا ملاقات کرد
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه به صورت خصوصی با همسر و دختر الکسی نوالنی، منتقد فقید کرملین در ایالات کالیفورنیا ملاقات کرد

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) گفت که تعزیرات جدیدی که بر روسیه وضع شده است، فشار بیشتری را بر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، وارد خواهد کرد تا "هزینه سنگین‌تری" را به خاطر مرگ الکسی نوالنی، منتقد سرسخت کرملین، بپردازد.

بایدن با نشر اعلامیه‌ای گفت که تعزیرات جدید سبب خواهد شد تا تهاجم نظامی پوتین در خارج و سرکوب مخالفان در داخل آن کشور، موجب خواهد شد تا رییس جمهور روسیه "هزینه‌ سنگین‌تری" را متحمل شود.

تعزیرات جدید بر بیش از ۵۰۰ هدف که در جنگ روسیه علیه اوکراین دخیل بوده اند و یا در زندانی شدن نوالنی دست داشته اند، اعمال شده است. نوالنی هفته‌ گذشته در یکی از زندان‌های قطب شمال روسیه در گذشت.

بایدن در این اعلامیه گفته است: "این تعزیرات، افراد مرتبط به زندانی شدن نوالنی و سکتور مالی، بناهای صنعت دفاعی، خریداری شبکه‌های تدارکات و افراد را در قاره‌های مختلف هدف قرار داده است که از تعزیرات فرار کرده اند."

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفته است: "ما محدودیت‌های جدیدی صادراتی را بالای نزدیک به ۱۰۰ نهادی وضع می‌کنیم که به ماشین جنگی روسیه تدارکات فراهم می‌کنند."

از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، امریکا و متحدین آن یک رشته اقداماتی را بر ضد روسیه اعمال کرده اند که شامل انجماد سرمایه‌های مالی، صادرات تکنالوژی‌های پیشرفته و تعیین سقف قیمت مشخص بر تیل صادراتی روسیه می‌شود.

اما در این اواخر کمک‌های نظامی ایالات متحده برای اوکراین به دلیل بن بست سیاسی در کانگرس ایالات متحده، کاهش یافته است. کاهش کمک‌های نظامی سبب شده تا روسیه به تازگی در میدان جنگ پیروزی عمده‌ای را به دست بیاورد.

در عین حال، انتظار می‌رود که اقتصاد روسیه به مقیاس اندک در سال ۲۰۲۴ رشد کند، زیرا این کشور با شرکای غیرغربی به‌ ویژه چین متکی است. ایتلافی متشکل از گروه هفت اقتصاد برتر جهان، اتحادیه اروپا و آسترالیا پیشتر اعلام کردند که قصد دارند پایبندی به سقف ۶۰ دلار در هر بشکه نفت خام روسیه را تشدید کنند.

بایدن اعلام کرده است که پوتین مسوول مرگ نوالنی ۴۷ ساله است. این منتقد کرملین در سال ۲۰۲۰ میلادی به مشکل از مسمومیت جان سالم به در برد.

الکسی نوالنی پس از مسموم شدن در روسیه به آلمان منتقل شد و برای مدت پنج ماه زیر درمان قرار داشت. او در آن زمان گفته بود که کرملین مسوول مسمومیت وی بوده است، اما حکومت روسیه دست داشتن در این رویداد را رد کرده است.

رییس جمهور بایدن روز پنجشنبه گفت که او به صورت خصوصی با یولیا، همسر الکسی نوالنی و دختر نوالنی در ایالت کالیفورنیا ملاقات کرده است.

بایدن پس از ملاقات با یولیا و داشا نوالنی، دختر نوالنی، در شهر سانفرانسیسکو به خبرنگاران گفت که مخالف فقید پوتین "مردی با شجاعت باورنکردنی" بود.

پس از مرگ نوالنی شماری از حکومت‌های اروپایی دپلومات‌های روسیه را احضار کردند و آنان را به خاطر مرگ این مخالف سرسخت کرملین انتقاد کردند. در عین حال، آلمان بر شش مقام روسیه تعزیرات وضع کرد.

واشنگتن همچنین گفته است که به زودی تعزیرات جدیدی را بر تهران وضع خواهد کرد، زیرا ایران از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین حمایت می‌کند.

جان کربی، مشاور امنیت ملی قصر سفید، به روزنامه‌نگاران گفته است که اگر ایران میزایل‌های بالستیک بیشتر را برای روسیه بفروشد، مقامات ایالات متحده آماده اند تا اقدامات شدیدتری را در مقابل تهران اتخاذ کنند.

پس از اعلام وضع تعزیرات جدید بر روسیه، بایدن بار دیگر از کانگرس کشورش خواست تا بسته‌ کمک نظامی جدید را برای اوکراین تصویب کند.

مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده به خبرنگاران گفت که هیچ قصد ندارد که حتا اجازه رای‌گیری را در مورد این لایحه بدهد. دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا که متحد جانسن است، نیز از فراهم‌آوری کمک‌های نظامی برای اوکراین انتقاد کرده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG