لینک های دسترسی

Breaking News

در یک‌ماه ۵۰۰ تُن جلغوزه افغانستان به چین صادر شده است


وزارت زراعت افغانستان میگوید که در حدود یک ماه گذشته، بیشتر از ۵۰۰ تُن جلغوزه سیاه به چین صادر شده و تا پایان ماه "دسمبر" این رقم به بیش از ۱هزار تُن خواهد رسید.

سخنگوی وزارت زراعت افغانستان، امروز جمعه به صدای امریکا گفت که صادرات جلغوزه افغانستان به کشورهای منطقه به ویژه چین، به گونه بی سابقه‌ی افزایش یافته است.

اکبر رستمی، گفت که چین علاقمند است تا بیشتر جلغوزه سیاه افغانستان را خریداری کند و هم اکنون صادرات این محصول افغانستان به چین به بیشتر ۴۰ ملیون دالر می‌رسد.

دهلیز هوایی میان افغانستان و چین برای نخستین بار در (۱۵​عقرب) امسال توسط رئیس جمهور افغانستان و مقام‌های چینایی در کابل گشایش یافت و در نخستین پرواز، ۲۰ تُن جلغوزه به این کشور فرستاده شده بود.

​صادرات جلغوزه از راه زمین

بربنیاد آمارهای وزارت زراعت افغانستان، جلغوزه 'سیاه' افغانستان نیز در برخی از کشورها به ویژه در هند، امارات عرب و برخی از کشورهای اروپایی بازار مناسب کرده و در سه ماه اخیر،۱۲۰ تُن جلغوزه از راه زمین به این کشورها صادر شده است.

آقای رستمی افزود، در سال های اخیر جلغوزه افغانستان در بازارهای بین المللی از سوی کشورهای همسایه قاچاق و به فروش میرسید اما این نخستین بار است که جلغوزه افغانستان با نام و نشان این کشور به بازار های جهانی صادر می‌شود.

هم اکنون محصولات جلغوزه افغانستان، به ۲۳ هزار متریک تُن در سال می رسد که با گذشت هر سال محصولات آن، رو به افزایش است.

XS
SM
MD
LG