لینک های دسترسی

Breaking News

جزییات عجیب از فرورفتن ستاره‌ای به بزرگی خورشید در یک سیاه‌چاله


ستاره‌شناسان تصاویر لحظه‌ای را ثبت کرده اند که یک سیاه‌چالۀ بزرگ، ستاره‌ای به بزرگی خورشید را پارچه پارچه کرده و به درون خود فرو می‎برد.

تصاویر جدید که روز دوشنبه ۱۲ اکتوبر (۲۱ میزان) نشر شد، جزییات تازه و غیرمنتظره را در مورد این روند تخریبی در اختیار قرار می‌دهد.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ نظارتی اروپا در نیم کرۀ غربی زمین، قادر شدند نور برخاسته از این روند را که در یک سیاه‌چاله با فاصلۀ ۲۱۵ میلیون سال نوری از زمین به وقوع پیوسته است، نظارت کنند.

آنان مشاهده کردند که چگونه این ستاره از هم پاشیده و سپس به حفرۀ بزرگ سیاه‌چاله فرو می‌رود.

مت نیکول، استاد و پژوهشگر علوم کیهانی در پوهنتون برمینگهم بریتانیا که پژوهشی را در این مورد رهبری کرده است به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: "این مفکوره که یک سیاه‌چاله یک ستارۀ هم‌جوار خود را می‌بلعد، مانند تخیل علمی به نظر می‌رسد، اما این دقیقاً چیزی است که به وقوع می‌پیوندد."

زمانیکه یک ستاره در مسافۀ بسیار نزدیک به یک سیاه‌چالۀ غول‌پیکر، گم‌گشته و سرگردان می‌شود، نیروی عظیم و شدید جاذبۀ سیاه‌چاله آن ستاره را به سوی خود می‌کشاند. سپس این ستاره از هم پاشیده و مواد آن به گونۀ رشته‌های دراز به درون سیاه‌چاله فرو می‌رود.

ستیفان باسا، پژوهشگر در لابراتوار فزیک کیهانی شهر مارسیلی فرانسه به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "زمانیکه این نیروها از قوۀ انسجام ستاره بیشتر می‌شود، ستاره پارچه‌های خود را از دست داده و این پارچه‌ها به سیاه‌چاله فرو می‌رود."

آقای باسا افزود که این روند سبب تولید "امواج قوی الکترومقناطیسی" می‌شود که برای چندین ماه ادامه می‌یابد، یعنی تا زمانی که آخرین بقایای ستاره به عمق سیاه‌چاله فرو برود.

دانشمندان ابراز امیدواری کرده اند تا تصاویر جدید دانشمندان را به درک بهتر این نکته کمک کند که ماده زیر تاثیر جاذبۀ بی نهایت قوی اطراف یک سیاه چاله چگونه عمل می‌کند.

هفتۀ گذشته، آندریا گز امریکایی، راجر پنروز بریتانیایی و راینهارد گنزل آلمانی به خاطر تحقیقات شان در مورد سیاه‌چاله که یکی از عجیب‌ترین پدیده‌ها در کاینات است، برندۀ جایزۀ نوبل فزیک شدند.

XS
SM
MD
LG