لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن ۳۱ نفر در حملۀ انتحاری بر مرکز رایدهی در پاکستان


حملۀ انتحاری در بیرون یک مرکز رایدهی در شهر کویتۀ پاکستان سبب کشته شدن ۳۱ نفر و زخمی شدن کم از کم ۴۰ نفر دیگر شد.

یک مقام ارشد پولیس ایالت بلوچستان به صدای امریکا گفت که مهاجم انتحاری سوار بر موترسایکل جمعیتی را که برای رایدهی در انتخابات پارلمانی پاکستان صف بسته بودند، هدف قرار داد.

قربانیان این حمله که مسوولیت آن را گروه دولت اسلامی یا داعش به دوش گرفته است، رایدهندگان، منسوبان امنیتی و فعالان حزبی اند.

صدها هزار منسوب امنیتی و نظامی پاکستان برای تامین امنیت بیش از ۸۵۰۰ هزار مرکز رایدهی در سرتاسر آن کشور گماشته شده است.

اوایل ماه روان نیز، حملۀ انتحاری داعش بر یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت بلوچستان، جان بیش از ۱۵۰ نفر، به شمول یک نامزد شورای ایالتی، را گرفت.

افزون بر تهدیدات امنیتی، انتخابات روز چهارشنبه (۲۵ جولای) در پاکستان با ادعاهای مبنی بر دخالت اردوی قدرتمند آن کشور توام است.

دو حزب پیشتاز در این انتخابات، حزب مسلم لیگ – نواز و تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان است. خان با وعدۀ محو فساد و ایجاد یک "دولت مرفه اسلامی" وارد کارزار این انتخابات شده است.

حزب مسلم لیگ نواز که نواز شریف صدر اعظم پیشین پاکستان بنیانگذار آن است، اردوی پاکستان را متهم کرده است که برای پیروزی حزب تحریک انصاف در انتخابات می‌کوشد، هرچند عمران خان و اردوی پاکستان این ادعاها را رد کرده اند.

در طول تاریخ ۷۰ سالۀ پاکستان، اردوی آن کشور برای بیش از ۵۰ سال جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیونی و عمدتاً مسلمان آن کشور را رهبری کرده است.

شماری از تحلیلگران به این باوراند که احتمالاً دو حزب عمده--مسلم لیگ نواز یا هم تحریک انصاف پاکستان -- هیچ یک نخواهد توانست اکثریت ۳۴۲ کرسی مجلس نمایندگان پارلمان پاکستان را از آن خود کند و روی همین دلیل،برندۀ انتخابات ناگذیر خواهد شد با احزاب کوچکتر حکومت ائتلافی را شکل دهد.

رایدهندگان پاکستان در انتخابات روز چهارشنبه نمایندگان ۲۷۲ کرسی پارلمان را انتخاب خواهند کرد، زیرا ۷۰ کرسی دیگر پارلمان از قبل برای زنان و اقلیت های در نظر گرفته شده است.

در صورتیکه این انتخابات تا انتها پیش رفته و حکومت جدید در پاکستان رویکار بیاید، سومین انتقال مسالمت آمیز قدرت را در تاریخ آن کشور ثبت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG