لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: با بایدن موافقم، رییس جمهور چین یک 'دیکتاتور' است


اظهارات انتونی بلینکن در حالی بیان شد که او هفتهٔ گذشته در جریان سفرش به بیجینگ با رییس جمهور چین ملاقات کرد
اظهارات انتونی بلینکن در حالی بیان شد که او هفتهٔ گذشته در جریان سفرش به بیجینگ با رییس جمهور چین ملاقات کرد

چند روز پس از آنکه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، شی جینپینگ، رییس جمهور چین را با ''دیکتاتور‌ها'' یکی دانست، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، گفته است که با این ارزیابی موافق است.

بلینکن که اخیراََ با رییس جمهور چین و سایر رهبران آن کشور در بیجینگ ملاقات کرد، در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌بی‌اس امریکا گفت:‌ "رییس جمهور [بایدن] همواره صادقانه صحبت می‌کند. مستقیم حرف می زند. او به وضاحت صحبت می‌کند و برای همهٔ ما صحبت می‌کند."

رییس‌ جمهور بایدن به تاریخ ۲۰ جون (۳۰ جوزا) حین بازدید از ایالت کالیفورنیا، شی جینپینگ، رییس جمهور چین، را با "دیکتاتورها'' یکی دانست. بیجینگ این اظهارات بایدن را "یک تحریک آشکار سیاسی" خواند.

مایو نینگ، سخنگوی وزارت خارجهٔ‌ چین، در واکنش به این اظهارات رییس جمهور بایدن همچنین گفت:‌ "اظهارات ایالات متحده بی نهایت پوچ و غیرمسوولانه است.''

بلینکن دو شنبه گذشته حین سفرش به چین،‌ با رییس جمهور آن کشور بر ضرورت "ثبات" روابط واشنگتن و بیجینگ توافق کرد، اما تایید کرد که اختلاف‌ نظرهای زیادی میان دو کشور وجود دارد.

بلینکن پس از برگشت از چین گفت:‌ "هدف اصلی [ سفر] این بود که ثبات بیشتری در روابط [میان دو کشور ] به وجود بیاید. ما یک تعهد داریم و فکر می‌کنم که چین موظف است این روابط را مسوولانه مدیریت کند تا اطمینان حاصل شود که اختلافات عمیقی که داریم، به منازعه تبدیل نمی‌شود."

از سال ۲۰۱۸ به اینسو، بلینکن عالیرتبه‌ترین مقام امریکایی است که به چین سفر کرده است. قرار بود این سفر در ماه فبروری صورت گیرد، اما پرواز بالون‌های ''جاسوسی'' چین بر فراز ایالات متحده و کشیدگی‌های ناشی از آن، منجر به تعویق این سفر شد.

روابط ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر پرتنش بوده است. این روابط به دلیل مناقشات تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، حق ملکیت فکری، بدرفتاری بیجینگ با اقلیت‌های آن‌کشور، به ویژه مسلمانان اویغور، نقض حقوق بشر در چین و رویکرد مستبدانۀ بیجینگ در هانگ کانگ به شدت کشیده شده است.

علاوه بر آن، جاه طلبی بیجینگ در دریای جنوب چین و مناقشۀ آن با تایوان از دیگر مسایلی بود که روابط چین و ایالات متحده را به شدت پرتنش ساخته است.

XS
SM
MD
LG