لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن و لاوروف روی همکاری های متقابل توافق کردند


دپلومات‌های ارشد ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و روسیه در نخستین دیدار حضوری شان گفتند که باوجود اختلافات جدی در نحوهٔ مشاهده مسایل جهانی، می‌توانند با همدیگر کار کنند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز چهار شنبه ۱۹ می (۲۹ ثور)‌ در دیدار با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که "هویدا است که ما اختلافات خود را داریم" و واشنگتن به اقدامات تجاوزکارانهٔ روسیه پاسخ خواهد داد، اما اگر رهبران دو کشور باهم کارکنند، جهان مصوون تر خواهد بود.

آقای لاوروف همچنان گفت که روسیه و ایالات متحده "اختلافات جدی" دارند اما باید "در مسایل که منافع ما مشترک است" همکاری کنند.

در جریان ماه‌های اخیر، روابط روسیه و امریکا یک بار دیگر کشیده شده است. مسایل مختلفی از جمله ادعای مداخلهٔ روسیه در انتخابات امریکا، افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین و وخامت اوضاع صحی الکسی نوالنی، منتقد رییس جمهور روسیه در زندان، این تنش‌ها را تشدید کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، هرچند خواستار برخورد سخت‌گیرانه‌ای با مسکو شده، اما پیشنهاد دیدار با ولادمیر پوتین، همتای روسی خود را نیز مطرح کرده است.

مقامات ارشد وزارت خارجه ایالات متحده گفته اند که در این دیدار هیچ پیشرفتی صورت نگرفته، اما آن را "آغاز خوبی" برای کار در روابط دو کشور در "هفته ها ، ماه ها و سال های آینده" توصیف کردند.

آقای بلینکن گفت که رییس جمهور بایدن خواهان "یک رابطه قابل پیش بینی و پایدار با روسیه" است و گفت که دو کشور می توانند در زمینه‌های مقابله با بیماری همه‌گیر کروناویروس، تغییرات اقلیم، برخورد با برنامه های هسته‌ای ایران و کوریای شمالی و جنگ در افغانستان همکاری کنند.

بلینکن گفت: "ما فکر می کنیم که این برای مردم ما خوب است، برای مردم روسیه خوب است و در واقع برای جهان نیز خوب است."

مقامات وزارت خارجهٔ امریکا همچنین گفته اند که این دو دپلومات ارشد درباره امنیت سایبری و تحرکات نیروهای روسیه در مرز با اوکراین بحث و گفتگو کردند.

افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، اخیراً نگرانی شدید اروپا و امریکا را در پی داشته است.

مقامات گفته اند که تعداد سربازان روسی در این مناطق، بیشتر از هر زمان دیگر پس از سال ۲۰۱۴ است؛ زمانی که روسیه ‌شبه‌جزیرهٔ کریمیه را از اوکراین تصاحب کرد.

آقای لاوروف به رسانه های دولتی روسیه گفته است که مذاکرات "سازنده" بوده و روسیه آماده است تا "بر اساس احترام متقابل" در مورد همه مسایل بین دو کشور گفتگو کند.

وزیر خارجهٔ روسیه گفت که آنان پیشنهاداتی را برای دیدار احتمالی بین روسای جمهور امریکا و روسیه نیز آماده خواهند کرد.

اگرچه آقای لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه به طور رسمی با دیدار بایدن و پوتین موافقت کرده است، پاسخی نداد، اما آقای بلینکن گفت که انتظار دارد این اتفاق در چند هفته آینده رخ دهد.

در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه ۲۰ می دیدار وزرای خارجه دو کشور را مثبت خوانده و از لغو بعضی تحریم ها توسط ایالات متحده، استقبال کرد.

ادارهٔ جو بایدن تحریم ها علیه شرکتی که مشغول احداث یک خط لوله گاز جنجالی میان روسیه و آلمان است را لغو کرده است؛ تصمیمی که مورد استقبال روسیه و آلمان قرار گرفت.

تحریم این شرکت در سال ۲۰۱۹ با انتقاد شدید طرف های حاضر در پروژه روبرو شده بود.

آقای پسکوف پس از این نشست در گفتگو با خبرنگاران گفت که این ملاقات خود "یک نشانه‌ای مثبت" است اما افزود که ترمیم روابط "آسان نخواهد بود".

XS
SM
MD
LG