لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ اسراییل و حماس: بلینکن با وزرای خارجه پنج کشور عربی دیدار می‌کند


انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز شنبه چهارم نومبر (۱۳ عقرب) پس از بازدید از اسراییل، وارد عمان، پایتخت اردن، شد و با عبدالله دوم، پادشاه این کشو،ر دیدار کرد. قرار است او در نشست وزرای خارجهٔ پنج کشور عربی در عمان اشتراک کند.

وزارت خارجه اردن روز جمعه ۱۲ نومبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن با وزرای خارجه مصر، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و اردن دیدار و در بارهٔ جنگ اسراییل و حماس گفتگو خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که نماینده فلسطین نیز در این مذاکرات شرکت خواهد کرد و مذاکرات روی "عواقب تشدید خطرناک جنگ که امنیت در سراسر منطقه را تهدید می کند" متمرکز خواهد بود.

بلینکن که برای اعلام حمایت امریکا از اسراییل در کمتر از یک ماه برای دومین بار به اسراییل سفر کرده بود از اسراییل خواست که با توقف موقت حمله نظامی، امکان ارسال کمک به منطقه غزه را فراهم کند.

اما بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، قبول این درخواست را به آزاد شدن گروگان‌های اسیر در دست شبه‌نظامیان حماس مشروط کرده است.

نتنیاهو هشدار داده که هیچ "آتش بس موقت" در غزه وجود نخواهد داشت مگر اینکه حماس گروگان هایی را که در اختیار دارد آزاد کند.

پس از حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد و نیز کم از کم ۲۴۱ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، نظامیان اسراییل همه روزه نوار غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده است.

مقام‌های صحی در غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، روز جمعه گفتند که از آغاز حملات اسراییل تا کنون بیش از ۹۲۰۰ نفر به شمول ۳۶۴۸ کودک در غزه کشته شده و بیش از ۲۲ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

آقای بلینکن در حالی با وزرای خارجه این کشورهای عربی دیدار می‌کند که ایالات متحده به دلیل حمایت از حملات تلافی جویانه اسراییل علیه حماس مورد انتقاد جهان عرب قرار گرفته است.

اردن با اسراییل و کرانه غربی مرز مشترک دارد؛ سرزمین فلسطینی که اسراییل از سال ۱۹۶۷ آن را اشغال کرده است و از زمان شروع جنگ در غزه شاهد افزایش خشونت ها بوده است.

اردن در سال ۱۹۹۴ به عنوان دومین کشور عربی روابط خود را با اسراییل عادی کرد. مصر نخستین کشور عربی است که در سال ۱۹۷۹ با اسراییل صلح کرد.

اما در چند هفتۀ گذشته تظاهرات گسترده به حمایت از غزه و فلسطینیان در اردن برگزار شده و برخی معترضان خواستار لغو پیمان صلح میان اردن و اسراییل و انسداد سفارت اسراییل در اردن شده اند.

حکومت اردن روز چهارشنبه اول نومبر (دهم عقرب) اعلام کرد که در اعتراض به حملات اسراییل بر غزه، سفیر خود را از اسراییل فوراً فرا می‌خواند.

گروه

XS
SM
MD
LG