لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: فقط 'چند هفته' برای حفظ توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است


انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز پنجشنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) گفت که فقط "چند هفته" برای حفظ توافق هسته‌ای ایران باقی مانده و اگر مذاکرات ناکام شود،‌ امریکا آمادهٔ بررسی "سایر گزینه ها" است.

آقای بلینکن گفته است که گزینه‌های بعدی وابسته به کار‌های جدی است که یا در گذشته انجام شده و یا هم در هفته‌ها و ماه‌های آینده انجام می شود و تاکید کرد که ایالات متحده برای رفتن به هر مسیر آماده است. ​

ایالات متحده،‌ فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان، سال گذشته مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران را آغاز کردند، اما این مذاکرات پس از انتخاب ابراهیم رییسی، به حیث رییس جمهور جدید ایران، برای حدود پنج ماه متوقف بود.

آقای بلینکن در مصاحبه‌ای با رادیوی NPR امریکا گفت:‌ "فکر می کنم ما چند هفته فرصت داریم تا بیبنیم که آیا می توانیم به توافق متقابل برگردیم یا خیر."

این دپلومات ارشد امریکا افزود:‌ "فرصت زمانی بسیار زیاد کم است، زیرا ایران به نقطهٔ نزدیکتر و نزدیکتر می شود که آن‌ها (مقام‌های ایران) قادر شوند تا در مدت زمان بسیار بسیار کوتاه،‌ بتوانند مواد کافی را برای ساخت سلاح هسته ای، به دست بیاورند."

به گفته آقای بلینکن، تهران در بخش هسته‌ای پیشرفت داشته است و در صورت ادامهٔ چنین وضعیت "به گونهٔ روزافزون دشوار خواهد بود تا [پیشترفت آنان را در این عرصه] به عقب راند، زیرا آن‌ها چیزی هایی جدید را میاموزند."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده همچنین خطاب به مقام‌های ایران گفت که آن‌ها در نتیجهٔ از بین رفتن محدودیت‌های توافق هسته‌ای، فعالیت های تازه را انجام می دهند.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی ، تعزیرات اقتصادی که بر ایران وضع شده بود، تا حدی لغو شد و در عوض، تهران فعالیت برنامهٔ هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر آن کشور وضع کرد؛ اقدامی که سبب شد تهران نیز از تعهدات این توافق خود را عقب بکشد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از برگشت توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده است. اما واشنگتن در هشت دور مذاکرات که برای احیای این توافق صورت گرفته است، به صورت غیر مستقیم در آن شرکت کرده است.

پس از ماه‌ها توقف مذاکرات که ویانا، پایتخت اتریش، میزبان آن بود، واشنگتن اخیرا از پیشرفت اندک در این گفتگو‌ها گزارش داد، اما تاکید کرد که این پیش رفت کافی نیست.

XS
SM
MD
LG