لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن با همتای چینی‌اش در اندونیزیا دیدار می‌کند


وزیران خارجهٔ امریکا و چین برای آخرین بار در اکتوبر ۲۰۲۱ در حاشیهٔ کنفرانس جی ۲۰ در ایتالیا با هم ملاقات کردند
وزیران خارجهٔ امریکا و چین برای آخرین بار در اکتوبر ۲۰۲۱ در حاشیهٔ کنفرانس جی ۲۰ در ایتالیا با هم ملاقات کردند

مقام‌های ایالات متحده روز سه شنبه پنجم جولای (۱۴ سرطان) گفتند که قرار است انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، با وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، در حاشیهٔ کنفرانس جی ۲۰ در شهر بالی، اندونیزیا، ملاقات کند.

هدف از این ملاقات نادر کاهش تنش میان واشنگتن و بیجینگ خوانده شده است.

وزیر خارجهٔ امریکا قرار است روز پنجشنبه هفتم جولای به اندونیزیا برسد و در جزیرهٔ بالی با وزیران خارجهٔ جی ۲۰ یا کشورهای بزرگ صنعتی جهان ملاقات کند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که از اکتوبر سال گذشته، این نخستین بار خواهد بود که دپلومات‌های ارشد دو اقتصاد بزرگ جهان با هم ملاقات خواهند کرد. دیدار بلینکن و وانگ در حالی صورت خواهد گرفت که تنش میان امریکا و چین بر سر مسایل مختلف از جمله تایوان، رو به افزایش بوده است.

دانیل کریتنبرینک، یک دپلومات ارشد ایالات متحده، گفت که در جریان ملاقات وزیران خارجهٔ دو کشور تلاش صورت خواهد گرفت تا تنش‌ها و رقابت‌های موجود میان امریکا و چین موجب "اشتباه محاسباتی یا تقابل" میان واشنگتن و بیجینگ نشود.

کریتنبرینک به خبرنگاران گفت که ایالات متحده متعهد است تا در ساحاتی که منافع امریکا ایجاب می‌کند، با چین تشریک مساعی کند.

ملاقات میان دپلومات‌های دو کشور در حالی قرار است صورت بگیرد که قصر سفید انتظار دارد تا جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در هفته‌های آینده با شی جینپینگ، رییس جمهور چین ملاقات کند.

روسیه نیز عضویت جی ۲۰ را دارد، اما مقام‌های امریکایی گفته اند که بلینکن با همتای روسی اش، سرگی لاوروف، در بالی ملاقات نخواهد کرد.

بلینکن برای آخرین بار در جنوری سال روان میلادی با لاوروف در ژینو دیدار داشت، جاییکه این دپلومات ارشد ایالات متحده هشدار داد که اگر روسیه بر اوکراین تهاجم نظامی کند، با پیامدهای بزرگی مواجه خواهد شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که روسیه باید دلیلی برای ایالات متحده ارایه کند تا امریکا با مقام‌های آن کشور ملاقات دوجانبه برگزار کند.

پرایس گفت:‌‌" اما تنها چیزی که از مسکو منشا می‌گیرد، خشونت و تجاوز بیشتر به مردم و کشور اوکراین می باشد."

قبل بر این، جوکو ویدودو ، رییس جمهور اندونیزیا به تاریخ ۲۹ اپریل سال روان میلادی از روسای جمهور روسیه و اوکراین دعوت کرد تا در نشست رهبران جی – ۲۰ اشتراک کنند.

XS
SM
MD
LG