لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به روسیه نسبت به ارتکاب 'اشتباه جدی' دیگر در اوکراین هشدار داد


وزیران خارجهٔ ایالات متحده و اوکراین حین کنفرانس خبری مشترک در واشنگتن
وزیران خارجهٔ ایالات متحده و اوکراین حین کنفرانس خبری مشترک در واشنگتن

ایالات متحده روز چهارشنبه دهم نومبر (۱۹ عقرب) هشدار داد که روسیه با تحرکات نظامی در نزدیکی مرز با اوکراین بار دیگر مرتکب "اشتباه بزرگ" می شود و خواهان وضاحت اقدام مسکو در این عرصه شد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، ضمن استقبال از سفر وزیر خارجهٔ اوکراین به واشنگتن گفت که ایالات متحده در مورد گزارش‌ها مبنی بر "تحرکات غیر معمول روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین نگران است."

آقای بلینکن در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای اوکراینی‌اش گفت: "ما در مورد اهداف مسکو وضاحت نداریم، اما بازی‌های آنرا می دانیم."

این دپلومات ارشد امریکایی افزود نگرانی ایالات متحده این است که مبادا روسیه بار دیگر مرتکب "اشتباه بزرگ" شود و مانند سال ۲۰۱۴ قوای خود را در امتداد مرز با اوکراین اعزام کند و سپس وارد قلمرو حاکمیت اوکراین شد "و ادعای دورغین کرد که تحریک شده بود."

آقای بلینکن گفت که ایالات متحده بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین "تعهد خلل ناپذیر" دارد و جامعهٔ بین المللی مواظب هر گونه تلاش روسیه برای متوسل شدن به تکتیک‌های قبلی آن کشور است.

پس از آنکه روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی منطقهٔ شبه جزیرهٔ کریمیه را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد، اوکراین در دام یک جنگ مرگبار با جدایی طلبان طرفدار مسکو در شرق عمدتا روسی زبان خود گرفتار بوده است.

روسیه پس از آن منطقهٔ کریمیه را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد که اعتراضات گسترده موجب برکناری ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهور پیشین اوکراین،‌ شد. یانوکوویچ تلاش هایی را متوقف کرد که اوکراین را به اتحادیهٔ اروپا نزدیک می کرد.

روسیه در ماه مارچ ۲۰۲۱ نیز ۱۰۰ هزار نیروی خود را به مرز اوکراین اعزام کرد، اما سپس گفت که قوای خود را از آنجا بیرون کرده است. با اینحال، اوکراین و ایالات متحده گفته اند که خروج قوای روسیه از مرز اوکراین محدود بوده است.

در همین حال،‌دیمیترو کولبا، وزیر خارجهٔ اوکراین گفته است که"اوکراین به دنبال همکاری با ایالات متحده برای تقویت دفاعی خود است و "قصد حمله به کسی را ندارد."

وزیر خارجهٔ اوکراین همچنین گفت: "بهترین راه برای بازدارندگی روسیه متجاوز این است که برای کرملین واضح سازیم که اوکراین قوی است و متحدین نیرومند دارد که در برابر تجاوزهای روزافزون مسکو، [اوکراین] را به حال خود رها نخواهند کرد."

این دپلومات ارشد اوکراین گفت که "تجاوز روسیه به اوکراین" در روزی که جایگاه اوکراین به عنوان بخشی از غرب نهادینه شود، بدون شک خاتمه میابد."

در همین حال، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، گفته است که تحرکات روسیه در مرز با اوکراین از "لحاظ اندازه و وسعت غیر معمول" است.

آقای کربی گفت: ما از روسیه می خواهیم تا اهداف خود را واضح سازد و به توافق‌های خود با مینسک، پایبند باشد."

XS
SM
MD
LG