لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری میان نیروهای مرزی ایران و طالبان دو کشته بر جا گذاشت


درگیری ایران و افغانستان مرز اسلام قلعه
درگیری ایران و افغانستان مرز اسلام قلعه

پولیس ایران و مقامات طالبان روز شنبه ۲۷ می (ششم جوزا) گفتند که درگیری میان نیروهای‌ سرحدی ایران با نظامیان طالبان در مرز میان دو کشور صورت گرفته است که در اثر آن دست کم دو نفر کشته شدند.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان، ضمن تایید این درگیری گفته است که نیروهای این گروه در منطقهٔ مرزی ولایت نیمروز با نیروهای امنیتی ایران درگیر شده است.

به گفتهٔ‌ تکور، در این درگیری یک نفر از جناح طالبان و یک نفر از نیروهای‌ امنیتی ایران کشته شده اند. او افزود که رهبران طالبان و رهبری ایران از این موضوع آگاهی یافته اند و "حالا اوضاع زیر کنترول است" او تاکید کرد که طالبان خواهان جنگ با کشور همسایه خود نیست.

خبر درگیری میان نیروهای مرزی ایران و طالبان پس از آن رخ داده است که مناقشه میان تهران و مقام های طالبان در هفته‌های اخیر بر سر حقابه ایران از آب دریای هلمند (هیرمند) افزایش یافته است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، از قول قاسم رضایی، معاون پولیس ایران، گزارش داده است که "حدود ساعت ۱۰ صبح امروز نیرو‌های طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل نمودند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند."

این مقام امنیتی ایران از تلفات احتمالی میان دو جناح چیزی بیان نکرده است، اما خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده است که دو جناح "در جریان درگیری از سلا‌های خفیف،‌ نیمه ثقیل و توپخانه" استفاده کرده اند.

قاسم رضایی افزوده است که نیروهای کشورش "قاطعانه" به حملات طالبان در ولایت سیستان و بلوچستان پاسخ داده اند.

با آنکه ایران روابط دپلوماتیک با طالبان دارد، جمهوری اسلامی ایران تا حالا ادارهٔ طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و روابط تهران با طالبان در هفته‌‌های اخیر بر سر حقابهٔ دریای هلمند پرتنش شده است.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، به تاریخ ۱۸ ماه می در جریان سفرش به ولایت سیستان بلوچستان به حکومت طالبان هشدار داد که حقابۀ ایران را از دریای هلمند بدهد.

رییسی به خبرنگاران گفت که حکومت طالبان منطق حکومت ایران را منطق عادی تلقی نکند و تهران در مساله حقابۀ خود از دریای هلمند "بسیار جدی" است.

رییسی گفت: "به حاکمان افغانستان می‌گویم این مطلب را عادی تلقی نکنند و موضوع ‏را جدی بدانند، اخطار می دهم حق مردم سیستان و مردم سیستان وبلوچستان را سریعتر بدهند".

رییسی تاکید کرد که حکومت طالبان به کارشناسان ایرانی اجازۀ بررسی سد کمال خان را بدهد و اگر آنها نبود آب را تایید کردند، ایران در این خصوص هیچ بحثی ندارد.

به تعقیب آن، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، به تاریخ ۲۲ ماه می خطاب به مقامات ایرانی گفت که موضوع حقابهٔ این کشور از دریای هلمند را سیاسی نسازند.

متقی در مراسم یادبود از اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان، گفت که حکومت این گروه در خصوص حقابهٔ ایران به موافقتنامهٔ سال ۱۳۵۱ میان دو کشور متعهد است.

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در مورد تفتیش آب در بند کمال خان توسط کارشناسان ایرانی اشاره نکرد، اما تاکید کرد که مردم افغانستان نیز از خشکسالی رنج می‌برند و آب اندکی اگر در بند‌های افغانستان هم وجود دارد، به دلیل خشکسالی و فاصله به طول ۶۰۰ کیلومتر با ایران، به این کشور نمی‌رسد.

افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ تفاهمنامۀ توزیع آب هلمند را امضا کردند که بر اساس آن افغانستان باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند را به ایران بدهد.

در این حال، طی سال‌های اخیر سدهای برق در امتداد این دریا ساخته شده و از سوی دیگر بیشتر مناطق افغانستان از جمله ولایات جنوب غربی و جنوبی چندین سال است که تحت تاثیر خشکسالی مداوم قرار دارند و سطح آب به مقدار زیاد کاهش یافته است.

حکومت‌های پیشین افغانستان گفته بودند که در سال‌های گذشته به دلیل چهار دهه جنگ و عدم مدیریت آب در افغانستان، سالانه حدود ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب به ایران سرازیر شده و این بیشتر از میزانی است که در معاهده تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG