لینک های دسترسی

Breaking News

کالستون کی‌بود و چرا معترضان در بریتانیا تندیس وی را سرنگون کردند؟


تظاهرکنندگان و مخالفان تبعیض نژادی در بریتانیا تندیس ادوارد کالستون، تاجر مشهور برده را به نشانه اعتراض سرنگون کرده و به دریا افگندند.

کالستون در قرن ۱۷ میلادی مالک "شرکت سلطنتی افریقا" و یکی از بزرگ‌ترین تاجران و برده فروشان عصر خود بود که حدود ۱۰۰ هزار سیاهپوست را از افریقا به امریکا انتقال داد و به صفت برده فروخت.

هر چند که ادوارد کالستون بخش قابل توجهی از ثروت خود را خرج بریستول، لندن، و چند شهر دیگر بریتانیا کرد، اما از نمادهای برده‌داری و‌ تبعیض نژادی شناخته می شود.

در سال‌های اخیر تعدادی از شهروندان درخواست کرده بودند که تندیس کالستون که از ۱۲۵ سال به اینسو در شهر بریستول قامت بر افراشته بود، برداشته شود، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده بود.

تظاهرات بریستول در ادامۀ اعتراضات جهانی به مرگ جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست امریکایی که در بازداشت پولیس شهر مینیاپولیس ایالت منیسوتای امریکا در گذشت، برگزار شده بود.

این گردهمایی‌ها توسط گروه‌ها و سازمان‌های مختلف و‌ زیر نام " زندگی سیاه‌پوستان مهم است" برگزار شده است.

سرنگونی تندیس برونزی ادوارد کالستون با واکنش‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی به همراه بود و تصاویر آن بارها توسط کاربران به اشتراک گذاشته شد.

مجسمه تاجر برده فروش قرن ۱۷ سرنگون شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:30 0:00

شهردار بریستول ضمن حمایت ضمنی از معترضان، خواستار تمرکز بر آینده آن شهر و مبارزه با تبعیض نژادی و نابرابری شد.

در همین حال معترضان امریکایی نیز تعدادی از تندیس‌ها و نمادهای یادآور دوران برده داری و تبعیض نژادی در شهرهای مختلف آن کشور را پایین کشیدند.

XS
SM
MD
LG