لینک های دسترسی

Breaking News

شیر مادر موثرترین راه برای جلوگیری از فلج اطفال


پولیو تنها با دو قطره واکسین می تواند وقایه شود و هیچ تداوی تاکنون برای آن وجود ندارد.
پولیو تنها با دو قطره واکسین می تواند وقایه شود و هیچ تداوی تاکنون برای آن وجود ندارد.

مسوولان سازمان صحی جهان یا WHO در غرب افغانستان می گویند بیشترین واقعات به ثبت رسیدۀ پولیو در آن کشور مربوط به اطفالی است که از معافیت کم جسمی برخوردارند.

داکتر محمد اسماعیل صدیقی معاون حوزوی پروگرام پولیو در سازمان جهانی صحت، عمده ترین عامل ضعف جسمی اطفال را در عدم تغذیه از شیر مادر بعد از ولادت عنوان میکند.

داکتر صدیقی می گوید تنها راه معافیت بخشیدن به کودکان در برابر بیماری های ویروسی، تغذیه از شیر مادر تا سن شش ماهگی است.

معاون حوزوی برنامۀ پولیو در غرب می افزاید"بیشترین واقعاتی که بدبختانه در افغانستان اتفاق افتاده همان اطفالی بوده اند که تغذیه درست نشده بودند و با شیر خشک و یا غذای عادی تغذیه شده بودند و واقعات پولیو در حوزه غرب هم اطفالی هستند که به شکل درست تغذی نشده اند و مرض پولیو بیشتر اطفالی را مبتلا میکند که مقاومت انها پایینتر باشد که میتواند منجر به معیوبیت و یا مرگ اطفال شود و تقاضای دفتر سازمان صحی جهان در حوزه غرب از تمام والدین اینست که اطفالشان را به محض ولادت از شیر مادر تغذیه کنند."

همزمان داکتر وحید رحمانی مسوول معافیت کتلوی وزارت صحت عامه افغانستان در ولایت هرات می گوید "تحقیقات آنان نشان داده که تغذیه طفل با شیر مادر تا سن شش ماهگی میتواند تا حدود 13 فیصد از مرگ و میر کودکان بکاهد."

داکتر رحمانی بر این باور است که تغذیه اطفال از شیر مادر ، ضمن کمک به معافیت بیشتر آنها در برابر بیماری ها میتواند کمکی بزرگ به اقتصاد خانواده ها بشمار رود.

این موضوع باعث شده تا شمار زیادی از مادران در ولایت هرات، اطفالشان را از بدو تولد با شیر خود تغذیه کنند.

فرشته امیری یکی از این مادران است که تصمیم دارد برای معافیت بیشتر طفلش در برابر امراض ، تنها او را از شیر خود تغذیه کند.

خانم فرشته می گوید"من یک طفل دو ماهه دارم و از زمانی که تولد شده تا به حال از شیر خود او را تغذیه کردم و نمیخواهم که از شیر دیگری و یا غذایی دیگر او را تغذیه کنم چون شیر مادر بهترین غذا برای طفل است و میتواند او را در مقابل مریضی ها مقاوم بسازد خصوصا از روزی که من شنیده ام اطفالی که از شیر مادر خود استفاده نکنند احتمال ان میرود که به بیماری چون پولیو مبتلا شوند"

متخصصین تغذیه اطفال نیز، شیر مادر را بهترین عنصر غذایی برای نوزادان و نخستین واکسین برای جلوگیری از مصاب شدن اطفال به بیماری ها عنوان میکنند.

داکتر میرویس عابدی در گفتگو با رادیو اشنا صدای امریکا ، تغذیه طفل از شیر مادر را همچنان مهمترین فکتور در سلامتی مادران بعد از ولادت عنوان کرد.

این توصیه مقام های صحی به مادران در حالی صورت میگیرد که سالانه یک تعداد زیاد از کودکان افغان به دلیل وضعیت ضعیف جسمانی به بیماری های مختلف ویروسی از جمله بیماری فلج اطفال مصاب میشوند و در برخی موارد جان خود را از دست میدهند.

XS
SM
MD
LG