لینک های دسترسی

Breaking News

سند امنیتی، گره کور در مشارکت کابل و واشنگتن


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در رابطه به موافقتنامه امنیتی دو جانبه میان افغانستان و ایالات متحده امریکا گفته است که در این سند به حاکمیت ملی و نظام سیاسی افغانستان احترام گذاشته نشود، امضای آن بی مفهوم است.

در همین حال چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحد به تازگی ابراز امیدواری کرد که موافقتنامه امنیتی میان این کابل و واشنگتن تا پایان ماه روان نهایی و در آغاز ماه نومبر امضا خواهد شد.

رئیس جمهور کرزی در صحبت با سران قوم ناصری در کابل گفت که در صورت امضای این موافقتنامه باید تضمین برای ثبات و امنیت و جلوگیری از مداخله کشور های خارجی وجود داشته باشد.

در همین حال آگاهان امور سیاسی به این باور اند که باید جزئیات این موافقتنامه با شورای ملی و مردم افغانستان در میان گذاشته شود.

احمد بهزاد، نماینده مردم در ولسی جرگۀ شورای ملی افغانستان در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا امضای این موافقتنامه را برای تأمین امنیت آیندۀ افغانستان لازمی دانست.

اما به گفتۀ آقای بهزاد تا کنون در مورد این سند، دیپلوماسی شفاف وجود ندارد و جزئیات آن حتا از نمایندگان مردم پنهان نگهداشته شده است. او افزود که حکومت باید روشن بسازد که در پی گرفتن چگونه تضمینی از امریکا است.

برخی از آگاهان امور سیاسی به این باور اند که موضوعات موافقتنامۀ استراتیژیک میان افغانستان و امریکا یک مسئلۀ ملی است و باید با مردم افغانستان به نظر خواهی گذاشته شود.

شهلا فرید استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل می گوید که این سند با سرنوشت مردم افغانستان پیوند دارد و تصمیم گیری در مورد آن نیاز به برگزاری لویه جرگه دارد، زیرا مردم افغانستان باید از طریق این جرگه در مورد آن نظر بدهند.

از سوی دیگر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان می گوید که در امضای این سند هیچ گونه شتاب ندارد و حتا اشاره کرده است که امریکا می تواند این موافقتنامه را پس از انتخابات ریاست جمهوری با حکومت آیندۀ افغانستان امضا کند.

یکی از مسایل پیچیده در موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان ایالات متحده و افغانستان موضوع معافیت سربازان امریکایی مستقر در افغانستان از پیگرد عدلی و قضایی می باشد، امری که ناسازگاری بر آن سبب خروج کامل نیرو های امریکایی از عراق شد.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG