لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر برما در صدد بهره گیری از احساسات ضد مسلمانان


کشورهای غربی تین شین را به دامن زدن تنشهای دینی متهم کرده اند
کشورهای غربی تین شین را به دامن زدن تنشهای دینی متهم کرده اند

رئیس جمهور برما به امید پیروزی مجدد در انتخابات، فهرست دستآوردهای حکومت خود به شمول پالیسی های ضد اسلامی را برجسته ساخته است.

تین شین با نشر ویدیویی در فیسبوک باربار و با قاطعیت تمام خطاب به جامعۀ جهانی گفته است که در گذشته مسلمانان روهینگیایی در آن کشور هیچ حضور نداشتند.

رئیس جمهور برما تصدیق کرده است که یک سلسله قوانین بحث برانگیز در مورد نژاد و مذهب تحت نظارت وی به تصویب رسیده است. او گفته است که سازمان همکاری های اسلامی که از بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان نمایندگی می کند، برای گشایش دفتر در ایالت غربی رخین برما تلاش ناکام داشته است.

بیانات تین شین در حالی ابراز می شود که ایالات متحده، بریتانیا و سایر حکومتها در مورد افزایش تنشهای مذهبی در آستانۀ انتخابات هشتم نومبر در آن کشور ابراز نگرانی کرده اند. بیانیۀ مشترک این کشورها حاکی است که در جریان مبارزات انتخاباتی برما، از بحث دین و مذهب به عنوان ابزار برای ایجاد تنش و انشعاب کار گرفته می شود.

جامعۀ جهانی به ویژه کشورهای غربی امیدوارند که پس از یک دهه اقتدار نظامی در برما، انتخابات امسال در آن کشور نسبتاً آزاد و شفاف بوده و راه را برای استقرار دیموکراسی باز کند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا به خبرنگاران گفت که واشنگتن آگاه است که تقریباً تمام نامزدان مسلمان به شمول شماری از اعضای پارلمان برما، غیرواجد شرایط پنداشته شده اند.

آقای کربی گفته است که غیرواجد شرایط پنداشتن نامزدان از ورای روند گنگ و تبعیض آمیز، خطر سلب اعتماد مردم برما و جامعۀ جهانی را نسبت به نتایج انتخابات آن کشور در پی دارد.

پس از آنکه حکومت ملکی به رهبری تین شین در سال ۲۰۱۱ در برما رویکار آمد، احساسات ضد اسلامی در میان اکثریت بودایی آن کشور رشد کرد. تنها در یک حمله بر مسلمانان روهینگیایی در آن کشور حدود ۲۸۰ مسلمان کشته شد و نزدیک به ۲۵۰ هزار مسلمان دیگر مجبور به ترک خانه های شان شدند.

اکثر بیجاشدگان مسلمان برما اکنون در کمپ ها تحت شرایط اپارتاید گونه به سربرده و دسترسی بسیار محدود به مراقبت های صحی و آموزش و پرورش دارند. شماری دیگر آنان سوار قایقها رهسپار کشورهای همجوار شده و بحران مهاجرت را در شرق آسیا خلق کردند.

هرچند شماری از مسلمانان از چند نسل به اینسو در برما زندگی می کنند، حکومت آن کشور می گوید که یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسلمان آن کشور مهاجرین بنگله دیشی هستند. افزود بر سایر سلب آزادیها، اینک برای نخستین بار مسلمانان روهینگیایی اجازۀ رای دهی نخواهند داشت.

XS
SM
MD
LG