لینک های دسترسی

Breaking News

برگزاری نمایشگاه زیبایی، تنوع و ارزش پروانه ها در امریکا


با آمد آمد بهار در ایالات متحده امریکا، دریکی از موزیم های واشنگتن نمایشگاه پروانه های زنده برگزار شده است که به گفتۀ تنظیم کنندگان هدف این نمایشگاه ارجگذاری به زیبایی، تنوع و ارزش این زنده جانهای رنگین می باشد.

در یک محیط سربسته، گرم و شاداب که انواع نباتات گلدار در آن نگهداری می شوند، صدها نوع پروانه که از سراسر جهان به شهر واشنگتن آورده شده است و آزادانه پرواز می کنند، به نمایش گذاشته شده است.

پروانه ها موجودات لطیف و رنگینی اند که با آرامش خاصی پرواز می کنند. تماشاگران فرصتی بدست آورده اند تا با این موجودات آزادانه تماس برقرار کرده و لطافت آنها را لمس کنند.

در نمایشگاه دایمی سمتسونین که جنبه آموزشی دارد و بنام "پروانه ها و نباتات، شرکای ارتقا" نامیده شده است، ارتقای نباتات و پروانه ها و ارتباط آندو با هم، در معرض دید میلیون ها انسان قرار داده می شود.

دان بابیت، مسئول نمایشگاه پروانه ها گفت که تماشاگران می توانند به پروانه ها بسیار نزدیک شده و راجع به ارزش آنها در طبیعت معلومات کسب کنند. او می گوید که آشنایی با ویژگی های زندگی حشرات برای اکثر مردم خوشآیند است.

تماشاگران نمایشگاه پروانه ها با گفته های بابیت همنوا اند. اوا کانالس نه ساله از ایالت تکزاس در حالی که به پروانۀ زیبا و بزرگ نشسته بر دوشش نگاه می کرد، از دلبستگی خود به تماشای دنیای پروانه ها سخن می گفت.

کودک خوردسال دیگر در جمع تماشاگران این نمایشگاه با ابراز خرسندی و اشتیاق فراوان می گوید که از دیدن پروانه ها لذت می برد و چنین می پندارد که این موجودات لطیف با او مهر می ورزند.

ارزش پروانه ها

دان بابیت، آمر نمایشگاه پروانه ها می گوید که این موجودات از چند رهگذر برای محیط زیست اهمیت دارند. به گفتۀ وی یکی از وظایف پروانه ها گرده افشانی گلها است، طوریکه آنها با پرواز از یک گل به گل دیگر، گرده های حایز اهمیت برای تشکیل میوه و تخم را انتقال می دهند.

بابیت می گوید که لذت این همه غذا ها و میوه هایی که انسان ها صرف می کنند، از برکت خدمات این موجودات کوچک است. او می گوید که پروانه ها در دوران رشد و انکشاف خود، زمانیکه شکل کرم مانند دارند، منبع عمدۀ تغذی برای هزاران پرنده می باشند.

اما در کنار این ارزش حیاتی زراعتی، شماری از پروانه ها و شب پرک ها در مرحلۀ لاروا یعنی زمانیکه کرم مانند می باشند، آفات جدی زراعتی را نیز سبب می شوند.

بابیت می گوید که در این نمایشگاه از جمع ٢٠ هزار نوع پروانه تنها ٥٠ نوع آن به نمایش گذاشته شده است. او می افزاید که این انواع از فارم های ویژۀ پرورش پروانه ها از سراسر جهان به امریکا انتقال یافته است.

برخی از پروانه ها از لحاظ رنگ و بزرگی شهرت جهانی دارند. تعدادی از پروانه مانند مرغان مهاجر از شمال کره زمین به جنوب و برعکس آن مهاجرت می کنند. این موجودات ظریف و لطیف ده ها کشور را پشت سر گذاشته و خود را به جایگاه های زمستانی و تابستانی خویش می رسانند.

پروانه ها و شب پرک ها شباهت های زیادی باهم دارند، اما فرق عمده آنها در پرواز است، طوریکه پروانه ها در روز و شب پرک ها در شب انجام فعالیت های حیاتی خود را ترجیح میدهند.

بابیت می گوید که از بین رفتن جنگلات، استعمال دوا های حشره کش در جهان و تنظیم نامطلوب کشتزار ها سبب می شود که نسل پروانه ها درجهان روبه نابودی برود. او سفارش می کند که از محیط زیست باید حفاظت به عمل آید تاز از یک سو مصئونیت انسانها تامین شود و از سوی دیگر عرصه برای حیوانات و نباتات تنگ نشود.

  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG