لینک های دسترسی

Breaking News

سه بانوی سرمایه گذار افغان و یک کافهء موفق در کابل


زهرا رضایی، کبرا توسلی، جاهده شبان با سرمایۀ شخصی کافۀ «بارانه» را در قلب کابل ساخته اند
زهرا رضایی، کبرا توسلی، جاهده شبان با سرمایۀ شخصی کافۀ «بارانه» را در قلب کابل ساخته اند

سه بانو در کابل، کافۀ ساخته اند با پول شخصی شان. زهرا رضایی، کبرا توسلی، جاهده شبان، ماستری اداره و تجارت دارند آنان با سرمایۀ شخصی شان کافۀ «بارانه» را در قلب کابل ساخته اند. مشتریان کافۀ «بارانه» از خدمات این کافه نیز راضی اند.

کافۀ «بارانه» در شهرنو کابل با فضایی آرام در موقعیتی قرار گرفته، که کافۀ دیگر به چشم نمی‌خورد. ظرافت های که مالکان این کافه در ساختنش در نظر گرفته اند به راحتی قابل دید است. ۲۰ روز می‌گذرد که کافۀ «بارانه» افتتاح شده است.

زهرا رضایی، کبرا توسلی و جاهده شبان مالکین این کافه اند. آنان می‌گویند که ۳۵ هزار دالر روی این کافه سرمایه‌گذاری کرده اند و تمام آن پول شخصی‌شان بود. نه پروژه گرفته‌اند و نه هم از کسی قرض نموده اند.

این سه بانو ماستری شان را از اداره و تجارت در یکی از پوهنتون های هند به اتمام رسانیده اند. اکنون جاهده و زهرا با یک سازمان بین‌المللی کار می‌کنند و کبرا با وزارت اقتصاد مصروف کار است.

می‌گویند از اینکه توانسته اند در کشورشان کاری انجام دهند خوشحال اند.

جاهده که بیشترین مسؤولیت و سهم را در کافۀ بارانه دارد می‌گوید تصمیم دارند تعداد بیشتر کارمندان شان را از میان زنان استخدام نمایند.

خانم جاهده می گوید "ما اکنون با کسانی که مواجه شده‌ایم ما را تشویق کرده اند. حتی در صحفۀ فیسبوک، نظر خوب می‌دهند. ما تا اکنون فیدبک خراب از مردم نگرفتیم. ما تصمیم داریم که کارمندان ما را نیز زنان استخدام کنیم."

هم چنان جاهده از زنان خواست تا تلاش نمایند و استقلالیت مالی خود را به دست بیاروند. او می افزاید "خانم ها درس بخوانند، کار بکنند. استقلالیت مالی خود را بگیرند. زمانی که اقتصاد به دست خودشان باشند خشونت هم کم می‌شود. یکی از علت های عمده خشونت در برابر زنان اینست که استقلالیت مالی ندارند، وقتی استقلالیت مالی داشته باشند خشونت کم می‌شود."

با آنکه عمر این کافه هنوز خیلی کم است؛ اما مشتریانی را جذب کرده است. نپتون، از مشتریان کافۀ «بارانه» است. او می‌گوید "راضی هستیم، بسیار فضای آرام است. برایم بسیارخوشایند است. دو روز بعد یا سه روز بعداینجا میایم. این اولین کافه بارانه است که سه بانو در آن سهیم اند تا فعلا من درکابل ندیده ام."

کافۀ «بارانه» مشتریان مرد نیز دارد. محمد آصف بر خلاف تعداد زیادی از افراد جامعه، می‌گوید اینکه زنان کار نمایند و در بخش های مختلف سرمایه‌گذاری کنند خیلی خوب است.

محمد آصفی می افزاید این به نفس خود نوعی مبارزه در برابر خشونت و تبعیض جنسیتی است. او می گوید "بعضی مردم استند که فکر می‌کنند باید زنان در خانه باشند، فقط به خانه استند من فکر می‌کنم که زنان می‌توانند کار کنند، تجارت نمایند آینده خود را بسازند و آینده موفق داشته باشند."

فعالیت قهوه خانه بارانه در کابل به ابتکار سه بانوی افغان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:14 0:00

این در حالیست که در یک و نیم دهۀ اخیر تعدادی از زنان سرمایه‌گذاری های متوسط وکوچک داشته اند. معمولا زنان در بخش های سنتی مانند خیاطی و خامک دوزی سرمایه گذاری کرده اند؛ اما در سکتورهای مدرن مانند ساختن کافه و ساختن شرکت سیاحتی و شرکت های عرضه خدمات انترنتی تعداد سرمایه گذاران زن اندک و بی پیشنه بوده است.

XS
SM
MD
LG