لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما تروریزم را در رویداد کالیفورنیا محتمل دانست


رئیس جمهور اوباما گفت که انگیزۀ این رویداد شناسایی خواهد شد.
رئیس جمهور اوباما گفت که انگیزۀ این رویداد شناسایی خواهد شد.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده می گوید که گلوله باری دیروز در شهر سان برناردینو در ایالت کالیفورنیا ممکن مرتبط با دهشت افگنی یا هم برخاسته از خشونت در محیط کار بوده باشد.

آقای اوباما گفت "امکان دارد که این رویداد با دهشت افگنی مرتبط باشد، اما نمی دانیم. ممکن خشونت محیط کاری باشد. ممکن رانده شده از انگیزه های مختلط باشد. به مردم امریکا اطمینان می دهم که به پایان این قضیه و انگیزۀ آن پی خواهیم برد."

رئیس جمهور اوباما گفت که امروز مردم در ایالات متحده به آسانی می توانند تفنگ بخرند، جاییکه خرید، فروش و حمل اسلحه در قانون اساسی مجاز دانسته شده است.

مقامها در شهر سان برناردینوی ایالت کالیفورنیا گفتند که دو مظنون گلوله باری بر یک مرکز بازتوانی معلولین در آن شهر، زن و شوهر بودند. این رویداد منجر به کشته شدن ۱۴ نفر و زخمی شدن ۱۷ نفر دیگر شد.

جارود بورگن رئیس پولیس سان برناردینو صبح پنجشنبه گفت که مهاجم مرد، سید فاروق ۲۸ ساله متولد ایالات متحدۀ امریکا و مهاجم زن، تشفین ملک ۲۷ ساله یا زن و شوهر ویا هم نامزد یکدیگر بودند. اما شماری از رسانه ها آنان را زن و شوهر و والدین یک کودک عنوان کرده اند.

جارود بورگن رئیس پولیس ناحیۀ سان برناردینو
جارود بورگن رئیس پولیس ناحیۀ سان برناردینو

رسانه های امریکایی گزارش داده اند که فاروق از والدین پاکستانی به دنیا آمده و تشفین نیز در پاکستان به دنیا آمده و زمانی را هم در عربستان سعودی سپری کرده بود. هردو مهاجم مسلمان اند.

آقای بورگن تایید کرد که فاروق کارمند ادارۀ صحت سان برناردینو بود. او گفت "هنگامیکه کارمندان این اداره در یکی از مراکز بازتوانی افراد دارای معلولیت محفل گرفته بودند، فاروق با خشم محفل را ترک کرده و سپس همراه با ملک در حالیکه شدیداً مسلح بودند، به محل برگزاری محفل بر گشت."

به گفتۀ این مقام پولیس، پس از گلوله باری، فاروق و ملک توسط پولیس تعقیب شدند و در نزدیکی شهرک ردلند در گلوله باری با پولیس، هر دو کشته شدند. او افزود که در این گلوله باری یک افسر پولیس نیز زخمی شد، اما به گفتۀ وی جراحت پولیس تهدید کننده نیست.

آقای بورگن گفت که تا هنوز انگیزۀ اصلی این رویداد مشخص نشده است، اما افزود که نمی توان دهشت افگنی را به عنوان عامل محرک این گلوله باری مرگبار نفی کرد. او اضافه کرد که سه آلۀ انفجاری از محل رویداد کشف و خنثا شده است.

مهاجمان پس از فرار از محل رویداد، در درگیری با پولیس از پا در آمدند و یک پولیس زخمی شد.
مهاجمان پس از فرار از محل رویداد، در درگیری با پولیس از پا در آمدند و یک پولیس زخمی شد.

فرحان خان، شوهر خواهر مرد مهاجم ضمن ابراز همدردی و تسلیت با خانواده های قربانیان گلوله باری سان برناردینو گفت که اصلاً نمی داند چرا خسربره اش چنین حمله را انجام داد.

حصام ایلوش رئیس شورای روابط اسلامی امریکایی در این کنفرانس خبری گفت "ما به یک صدا این عمل شنیع را که امروز اتفاق افتاد تقبیح می کنیم. ما برای طرد هرگونه اندیشه یا طرز فکر احتمالی که منجر به چنین عمل شنیع شده باشد، یک پارچه ایستادگی می کنیم."

گلوله باری روز چهارشنبه، مرگبارترین رویداد در ایالات متحدۀ امریکا پس از سال ۲۰۱۲ بود که در آن سال یک مهاجم مسلح در مکتب ابتدائیۀ سندی هوک شهر نیوتاون ایالت کنیتیکت ۲۰ شاگرد و شش معلم آن مکتب را به ضرب گلوله کشت.

XS
SM
MD
LG