لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین برای تخلیهٔ سارنوالان افغان که با خطر انتقامجویی طالبان مواجه اند


شماری از ادارات سارنوالی مستقر در ایالات متحده و اروپا کمپاینی را برای تخلیهٔ آنعده از سارنوالان افغان راه اندازی کرده اند که با خطر انتقامجویی طالبان مواجه اند و شماری از آنان در کشور‌های همسایهٔ افغانستان به سر می‌برند.

سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح ناوقت روز جمعه ۲۸ جولای با نشر اعلامیه‌ای گفت که کمپاین موسوم به ''سارنوالان برای سارنوالان'' به تاریخ ۲۷ جون ۲۰۲۲ فعالیت خود را به صورت رسمی در دفتر سارنوالی منطقهٔ سالت لیک ایالت یوتای ایالات متحده‌ آغاز کرد. هدف این کمپاین در وهلهٔ نخست جمع‌آوری کمک مالی ۱۵ میلیون دالری برای تخلیهٔ سارنوالان افغان به سایر کشور‌ها بود تا کار شان را در امنیت و مصوونیت ادامه بدهند.

یما رایین، یکی از بنیانگذاران سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح، در مورد تهدیدی که سارنوالان در افغانستان مواجه اند، گفته است که "۲۶ سارنوال یا خویشاوندان شان توسط طالبان شکنجه و کشته شده اند."

بر اساس اعلامیهٔ سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح، با مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان، جنایتکاران از زندان‌ها آزاد شدند و رهایی آنان تهدید فوری را متوجه سارنوالانی می‌کند که زندگی شان را وقف تامین عدالت کرده اند.

سیم گیل، سارنوال منطقه سالت لیک ایالت یوتا، گفته است که سارنوالان افغانستان باید به صورت فوری مورد حمایت قرار بگیرند. او گفت:‌ "همکاران افغان ما و خانواده‌های آنان به خاطر تعهد تزلزل ناپذیر شان برای ایجاد یک جامعه امن‌تر وعادلانه‌ تر شکار و کشته می‌شوند. بر ماست تا منحیث شرکای تامین عدالت، در کنار آنان ایستادگی کنیم و امنیت آنان را تامین کنیم."

ژان پیترز بیکر، سارنوال منطقهٔ جکسن ایالت میزوری، نیز در مورد تهدیدی که سارنوالان در افغانستان مواجه است،‌ خواستار اقدام فوری برای تخلیه‌ آنان شد. او گفت: "این سارنوالان زندگی خود را وقف انجام یک سیستم مبتنی بر دموکراسی امریکایی کردند و این برای آنها گران تمام می شود. اکنون زمان آن نیست که به شرکای خود پشت کنیم. دفتر ما، انجمن وکلای سارنوالی، و سارنوالی‌های سراسر ایالات متحده متعهد اند که همکاران افغان‌ما و خانواده‌های آنارا در امان نگه دارند."

بر اساس این اعلامیه، قبل از سقوط کابل در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ میلادی نزدیک به شش هزار کارمند در لوی سارنوالی افغانستان مصروف کار بودند و جنایتکاران به شمول اعضای برجستهٔ طالبان را مورد پیگرد قانونی قرار می‌دادند.

در این اعلامیه آمده است که این سارنوالان که توسط ایالات متحده و سایر متحدین آن آموزش دیده اند، حالا بیکاراستند، در خفا زندگی می‌کنند و با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در اعلامیه همچنین گفته شده است که سارنوالان افغان نقش عمده‌ای را در راستای مبارزه بر ضد جنایات و ترورزم بازی کرده اند، اما آنان واجد شرایط برنامهٔ‌ ویزه‌ خاص مهاجرت به امریکا (SIV) نیستند و روند مهاجرت از سایر برنامه ها به شمول پی۲ ممکن بین دو تا سه سال را در بگیرد.

بر اساس این اعلامیه، کمپاین ''سارنوالان برای سارنوالان'' تلاش می‌کند تا سارانوالان افغان به کشور‌هایی انتقال یابند که برای افغان‌ها پناهندگی می‌دهند.

XS
SM
MD
LG