لینک های دسترسی

Breaking News

روبات‌های قاتل تولید نشود - فعالان


گروه موسوم به "کمپاین برای توقف روبات‌های قاتل" می‌گوید که جهانیان باید از تولید اسلحۀ مهلک کاملاً صاحب اختیار که می‌تواند بر اهداف از قبل انتخاب شده یورش ببرد، جلوگیری کند.

این کمپاین متشکل از ۶۵ سازمان غیردولتی گفته است که برای جلوگیری از این سیستم‌های جنگی که در حال مبدل شدن به یک واقعیت خطرناک است، زمان به شدت در گذر است.

ریچارد موییس، یکی از اساس‌گذاران این کمپاین، هشدار داده است که جهان به وضعیتی نزدیک شده است که در آن به جای انسان‌ها، هوش ماشینی و مصنوعی در مورد مرگ و زندگی انسان‌ها در میدان های جنگ تصمیم خواهند گرفت.

آقای موییس تاکید دارد که باید قضاوت اخلاقی انسان ها در مورد کاربرد قوا تصمیم بگیرد. او از واگذاری چنین تصمیم گیری به ماشین‌ها و کمپیوترها به شدت نگرانی دارد.

مری ویرهم، یکی دیگر از بانیان این کمپاین، به صدای امریکا گفت که هم اکنون شش کشور – ایالات متحده، چین، اسرائیل، کوریای جنوبی، روسیه و بریتانیا - سیستم‌های اسلحۀ صاحب اختیار یا هم روبات‌های قاتل را استفاده کرده و انکشاف می‌دهند.

خانم ویرهم گفت "پیشرفته ترین سیستم را ایالات متحده دارد ...همۀ آنان می‌گویند که سیستم اسلحۀ کاملاً صاحب اختیار، یا سیستم اسلحۀ مهلک صاحب اختیار وجود ندارد. این نوع احترازات را می‌شنویم، اما مصداقی وجود داردکه حرکت در این مسیر ادامه دارد".

دیدبان حقوق بشر که عضو تمویل کنندۀ این کمپاین است در گذشته درون‌ها یا طیاره های مسلح بدون سرنشین را نیز در زمرۀ روبات‌های قاتل دسته بندی کرده بود.

برگزار کنندگان این کمپاین می‌گویند که متخصصان دولتی در زمینۀ شناسایی مسایل عمدۀ مایۀ نگرانی در سیستم روبات‌های قاتل، به پیشرفت‌هایی دست یافته اند. کم از کم ۲۲ کشور خواستار توقف کامل اسلحۀ کاملاً صاحب اختیار شده است و برخی دیگر به این باور اند که بر نسل‌های آیندۀ این اسلحه باید انسان‌ها تا حدی کنترول داشته باشند.

فعالان خوشبین اند که شمار زیاد کشورها به مباحثات برای وضع قوانین جدید بین المللی بر روبات‌های قاتل علاقمندی نشان داده اند. این کمپاین از کشورهای عضو خواسته است که برای جلوگیری، انکشاف، تولید و کاربرد سیستم اسلحۀ کاملاً صاحب اختیار تا پایان سال ۲۰۱۹ پیمان الزامی را نهایی کنند.

XS
SM
MD
LG