لینک های دسترسی

Breaking News

زندانی پیشین گونتانامو میلیون ها دالر غرامت دریافت کرد


عمرخضر، زندانی پیشین گونتانامو با وکیل مدافع اش
عمرخضر، زندانی پیشین گونتانامو با وکیل مدافع اش

عمر خضر، زندانی پیشین گونتانامو که به کشتن یک سرباز امریکایی در افغانستان اعتراف کرده بود، پس از آن از سوی حکومت کانادا چندین میلیون دالر غرامت دریافت که بر اساس حکم یک محکمه، حقوق او نقض شده بود.

حکومت کانادا از عمر خضر پوزش نیز خواسته است.

آژانس خبررسانی اسوشیتدپرس گزارش داده است که بر اساس یک اعلامیه حکومت کانادا، جزئیات این سازش قضایی با عمر خضر محرم نگهداشته شده است.

یک مقام که نخواست نامش فاش شود گفت که به این زندانی پیشین گونتانامو ۱۰.۵ میلیون دالر کانادایی داده شده است که معادل حدود هشت میلیون دالر امریکایی میشود.

یک مقام دیگری که نیز نخواست نامی از وی برده شود، تائید کرد که این مقدار پول به عمرخضر تادیه شده است.

عمر خضر در کانادا به دنیا آمده است و زمانی که ۱۵ سال داشت در سال ۲۰۰۲ پس از یک درگیری مسلحانه در یک محل مظنون القاعده در افغانستان توسط عساکر امریکایی دستگیر شد.

خضر به پرتاب بم دستی مظنون بود که باعث مرگ یک خورد ضابط نیروهای خاص ایالات متحده شده بود. او سپس به زندان گونتانامو انتقال داده شد و توسط یک محکمۀ نظامی به ارتکاب جرایم جنگی محکوم شد.

او در سال ۲۰۱۰ به اتهامات وارده اعتراف کرد و بر علاوۀ مدت زمانی را که در زندان گوانتانامو سپری کرده بود، به هشت سال حبس محکوم شد.

خضر دو سال قبل به کانادا انتقال داده شد تا مدت متباقی مجازاتش را سپری کند. اما در ماه می سال ۲۰۱۵ پس از استنیاف طلبی رها شد. در حالی که درخواستش در محکمه نهایی نشده بود، خضر گفت که او تحت فشار به ارتکاب جرم اعتراف کرده بود.

خانواده خورد ضابط امریکایی که در افغانستان جان باخته بود و خانواده یک منسوب دیگر امریکایی که در آن حمله زخمی شده بود، ماه گذشته در یک محکمۀ کانادایی درخواست کردند تا پول های تادیه شده به خضر، به آنان داده شود.

خضر زمانی که هنوز کودک بود با پدرش که کانادایی مصری تبار بود زمانی کوتاهی را با اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکۀ دهشت افگنی القاعده، سپری کرده بود. پدر خضر در سال ۲۰۰۳در جریان یک حملۀ هوایی نیروهای پاکستانی کشته شد.

خضر میگوید که میخواهد از این زندگی بیرون شده و در آینده پرستار (نرس) شود.

رالف گودیل، وزیر مصونیت عامۀ کانادا می گوید که پرداخت غرامت به خضر، هیچ ربطی به آنچه در أفغانستان رخ داد، ندارد. به گفتۀ آقای گودیل، پرداخت غرامت به دلیل نقض حقوق خضر و رنج که او از بابت عملکرد مقامات کانادایی متحمل شده است، پرداخت شده است.

XS
SM
MD
LG