لینک های دسترسی

Breaking News

کانادا: تعهد خود را در قبال انتقال ۴۰هزار افغان عملی کرده ایم


ادارۀ مهاجرت و شهروندی کانادا می‌گوید که در چارچوب برنامه تخلیه پناهجویان افغان، دیروز ۳۲۵ افغان با یک پرواز چارتر از پاکستان به این کشور منتقل شده است که با انتقال این شهروندان افغان، تعهد قبلی اوتاوا مبنی بر انتقال ۴۰هزار پناهجوی افغان تا پایان سال جاری به کانادا عملی شد.

این اداره ناوقت روز چهارشنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که پناهجویان تازه وارد افغان در کانادا در ۳۱ ساحهٔ این کشور اسکان داده خواهند شد.

اداره مهاجرت و شهروندی کانادا گفته است: "کانادا به هدف خود برای استقبال از حداقل ۴۰هزار پناهجوی آسیب پذیر افغان از اگست ۲۰۲۱ دست یافته است و به بررسی سایر درخواست‌های واجد شرایط که قبلاً دریافت شده اند، ادامه می‌دهد."

کانادا در دو سال گذشته پناهجویان افغان را از پاکستان، تاجیکستان و امارات متحده عربی با پروازهای چارتر به این کشور منتقل کرده است.

در این حال، نزدیک به ۱۸هزار درخواست افغان‌ها برای اسکان مجدد در کانادا هنوز توسط سازمان‌های غیر دولتی کانادایی و بین‌المللی و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در حال بررسی است.

پس از سقوط حکومت قبلی افغانستان در اگست ۲۰۲۱، کانادا وعده داد که ۴۰هزار پناهجوی افغان را که در رژیم طالبان جان آنها در خطر است، به این کشور منتقل می‌کند.

یک سخنگوی اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (آی آر سی سی) در اوایل ماه می سال روان به صدای امریکا گفته بود: "کانادا بر تعهد خود مبنی بر اسکان مجدد نزدیک به ۴۰هزار افغان که یکی از بزرگترین برنامه های اسکان مجدد در جهان است، تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی متعهد است."

در میان پناهجویان افغان که تا اکنون در کانادا پذیرفته شده اند، بیش از ده‌هزار نفر افرادی اند که برای موسسات و برنامه‌های کانادا در افغانستان کار می‌کردند. افزون بر این، بیش از ۱۶هزار نفر دیگر، به ویژه زنان و فعالان جامعه مدنی، تحت ملاحظات بشردوستانه در این کشور پذیرفته شده اند.

رسانه‌های پاکستانی در اوایل ماه سپتمبر گزارش دادند که حکومت پاکستان با انتقال ۶۰۰۰ پناهجوی افغان به کانادا به درخواست آن کشور موافقت کرده است.

بر اساس این توافق، کانادا ۶۰۰۰ پناهجوی افغان را که در حال حاضر در پاکستان به سر می‌برند تا پایان سال ۲۰۲۳ به کانادا منتقل می‌کند و هزینه انتقال و خروج آنان از پاکستان را نیز پرداخت خواهد کرد.

کانادا این تعداد پناهجوی افغان را در حالی انتقال داده است که تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی با توجه به طرح حکومت پاکستان مبنی بر اخراج یک میلیون و ۷۰۰هزار مهاجر بدون مدارک قانونی، از کشورهای غربی خواسته اند که پناهندگان واجد شرایط را هرچه عاجل از پاکستان تخلیه کنند.

گروه بین‌المللی بحران به تاریخ ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) خطاب به ایالات متحده، اعضای اتحادیه اروپا، کانادا و سایر کشورهای غربی که برنامه‌های پذیرش مهاجرین را دارند، گفته است که روند پذیرش افغان‌ها را سرعت ببخشند و افغان‌هایی را پناه دهند که با برگشت به افغانستان جان شان در خطر است و نیز آنانی را بپذیرند که قبلاً توسط سازمان ملل متحد شناسایی شده اند.

این گروه از سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی نیز خواسته است که با کمک کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، از مهاجرین افغان حمایت مالی و تخنیکی کنند.

با این حال، دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به نگرانی سازمان‌های بشری گفته است که این حکومت به وظایف خود در حمایت از پناهجویان آسیب پذیر متعهد است.

گروه

XS
SM
MD
LG