لینک های دسترسی

Breaking News

شش مهاجر افغان در ایران کشته شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

رسانه‌های دولتی ایران روز سه‌شنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) گزارش دادند که در اثر تصادم یک موتر تیزرفتار با یک موتر باربری، شش مهاجر افغان کشته و پنج نفردیگر شان زخمی شدند.

احمد دهقان، رییس خدمات اضطراری ولایت یزد ایران گفته است که این حادثه اواخر روز دوشنبه در یکی از شاهراه‌های این شهر رخ داد.

آقای دهقان افزوده است که یک زن نیز در میان کشته شدگان است. او وضعیت مجروحین را وخیم توصیف کرده است.

مقامات افزودند که قربانیان مهاجرینی بودند که به گونهٔ غیر قانونی وارد ایران شده بودند.

پناهجویان افغان اغلب در ولایت مرکزی از جمله کرمان و یزد درگیر حادثات ترافیکی می‌شوند.

سال گذشته، یک موتر حامل مهاجرین افغان در همین شهر در اثر گلوله‌باری نیروهای امنیتی آن کشور آتش ‌گرفت که در آن سه شهروند افغان جان باختند و پنج تن دیگر زخمی شدند.​

شماری زیادی در افغانستان در اعتراض به این اقدام نیروهای ایرانی با راه اندازی کمپاین های مجازی زیر نام (#کمی_آب_بیارـ که سوختم) را نیز راه اندازی کرده و خواهان تامین عدالت شدند.

پیش از آن، شماری از شهروندان افغان مدعی شدند که مرزبانان ایرانی پس از شکنجه ده‌ها افغان را به دریای هریرود افگنده اند.

تحقیقات جانب افغانستان نشان داد که شمار مجموعی شهروندان افغان که در سرحد ولایت هرات با ایران غرق شده بودند ۴۶ نفر بوده که ۱۲ نفرشان جان باخته ،‌۱۷ تن ناپدید و ۱۷ نفر دیگر نجات یافتند.

این پناهجویان پس از عبور از مرز در مناطق صحرایی سیستان – بلوچستان برای فرار از نیروهای امنیتی با سرعت زیاد رانندگی می‌کنند که سبب چنین حوادث می‌شود.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که بیش از ۳.۴ میلیون افغان در ایران زندگی می کنند، که از آن جمله نزدیک به دو میلیون آنان اسناد قانونی مهاجرت ندارند.

XS
SM
MD
LG