لینک های دسترسی

Breaking News

انکشاف تکنالوژی موتررانی برای افراد فلج


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

شم شمت، راننده پیشین موترهای رقابتی با کمک انجنیران، تکنالوژیی را انکشاف داده است که افراد معلول را قادر می سازد رانندگی کنند.

آقای شمت از پنج سالگی آرزو قهرمان شدن در رقابت های موتررانی IndyCar " " را در سر می پرورواند و در سال ۱۹۹۹ به این آرزو رسید و قهرمان رقابت "اندی -۵۰۰ " در شهر لاس ویگاس شد.

اما چند ماه بعد در ماه جنوری سال ۲۰۰۰، حادثه دلخراشی برایش رخداد.

شمت در جریان تمرین در جادۀ رقابت های موتر رانی Walt Disney World Speedway در شهر اورلندو تصادم کرد و به شدت زخمی شد و نخاع وی صدمه دید، اما خوشبختانه زنده ماند. این حادثه اورا از گردن به پایین فلج کرد و کار او به حیث یک راننده برای همیش پایان یافت.

او می‌گوید: "رانندگی اشتیاق و تمام زندگی من بود ولی این اتفاق افتاد و همه چیز را معکوس کرد. "

یک سال پس از تصادف او تیمی را به نام ارو (Arrow) ایجاد کردند تا موتری را بسازند که راندن آن نیاز به دست و پا نداشته باشد.

از جمله ویژگی های خاص این موتر، کمره های انفرارد در داخل آن است که حرکات سر راننده را تشخیص می‌دهد.عینک‌های دودی، بخش دیگر تکنالوژیی است که در این موتر به کار رفته که با سنسرهای انفرارد مجهز است. کمره ها و سنسرها در یک سیستم مدغم می‌شوند و حرکات سر راننده را بسیار با دقت ارزیابی کرده و بر اساس آن جهت حرکت موتر تنظیم می شود.

رانندهٔ این موتر می‌تواند برای توقف یا کم کردن و سرعت گرفتن،از تنفس خود استفاده کند؛ یعنی با خارج شدن و داخل شدن هوا از دهن، سنسرها بسیار دقیق فشار هوا را سنجش می‌کنند و موتر سرعت را کنترول می‌کنند.

آقای شمت می‌گوید: "تقریباً هشت ماه طول کشید تا نخستین موتر را با سرعت ۱۰۷ مایل در ساعت در جاده مشهور اندیاناپولیس رانندگی کنیم. بنابراین ما به این هدف رسیدیم و تلاش‌ها ادامه دارد. "

او در بارهٔ نخستین موتررانی‌اش پس از مجروح شدن گفت: "تقریباً شبیه سوار شدن به موتر مسابقه، اضطراب داشتم و واقعاً نمی‌توانستم صبر کنم. در آن زمان چیزهای زیادی را در زندگی نمی توانستم کنترول کنم و در همه چیز به کمک نیاز داشتم. این واقعیت که من اشترینگ را هدایت می کنم و بریک و سرعت موتر را کنترول کرده با سرعت که می خواهم حرکت کنم ، بسیار نشات آور بود. "

جدید ترین نسخۀ موتر شرکت وی یک موتر تغیر داده شده شوارلی هشت سلندر Corvette C8 Stingray است که در جاده افسانه‌ای Goodwood در جنوب لندن توسط خود شمت به حرکت درآمد.

اگرچه شمیت یک راننده همراه با خود دارد که در صورت مواجه شدن با حالت اضطراری اشترنگ را کنترول کند، ولی با این همه توانسته است در برخی از جاده های رقابت موتررانی در ایالات متحده و انگلستان حضور یابد.

آقای شمت امیدوار است که تکنالوژی را که او با تیم Arrow ایجاد کرده است بتواند تاثیر گستردۀ در زندگی افراد معلول داشته باشد.

او می‌گوید: " از این تکنالوژی می توان در صنایع مختلف استفاده کرد تا مردم بار دیگر قادر به کار کردن شوند. شما می توانید یک تراکتور، ریل یا کرین را برانید. هر هدف که در زندگی دارید، فقط با اشتیاق می توانید به آن برسید. "

XS
SM
MD
LG