لینک های دسترسی

Breaking News

اختلافات عراق و ترکیه روی نبرد با داعش در عراق


اختلاف بین عراق و ترکیه از آغاز عملیات آزادسازی موصل از داعش شدت گرفته است
اختلاف بین عراق و ترکیه از آغاز عملیات آزادسازی موصل از داعش شدت گرفته است

اختلاف ترکیه و عراق بر سر نبرد با داعش در خاک عراق، سبب شد تا وزیر دفاع ایالات متحده به انقره سفر کند.

اشتن کارتر وزیر دفاع ایالات متحده به روز جمعه به انقره پایتخت ترکیه مواصلت کرد. آقای کارتر در این سفر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و شمار از مقامات دفاعی و سیاسی ترکیه ملاقات کرد.

به نقل از خبرگزاری اسوشیتد پرس، وزیر دفاع ایالات متحده در آغاز گفته بود که او به رهبران ترکیه خواهد گفت که امریکا بر ضرورت احترام به حق حاکمیت عراق تاکید دارد.

اما آقای کارتر از ابراز نظر صریح در این مورد که آیا ترکیه باید اجازه یابد در عملیات عراق شرکت کند یا نه خودداری کرد و آنرا موضوعی حساس خواند.

سفر وزیر دفاع امریکا به ترکیه در حالی صورت گرفته که حکومت انقره در مورد شراکت در عملیات بازپس گیری موصل از داعش با عراق اختلاف نظر دارد.

رجب طیب اردوغان از اینکه ترکیه در عملیات ائتلاف علیه داعش در موصل شرکت ندارد ناراحت بوده و از حمایت واشنگتن از جنگجویان کرد که در سوریه با داعش می جنگند خشمگین است.

اختلاف بین عراق و ترکیه از آغاز عملیات آزادسازی موصل از چنگ داعش شدت گرفته است.

با اینکه عراق از قبل خواستار حضور و آموزش نیروها توسط ترکیه شده بود اما دو هفته پیش حیدرالعبادی صدراعظم عراق از حضور نیروهای ترکیه انتقاد کرد و خواستار خروج آنها از عراق شد که این اظهارات با واکنش تند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روبرو شد.

از یکسال بدینسو، حدود ٥٠٠ نیروی نظامی ترکیه در پایگاهی در شمال موصل در قلمرو عراق، آموزش نیروهای سنی و کرد برای مبارزه با داعش را برعهده دارند.

عراق می گوید این نیروها اجازه ندارند و باید این کشور را ترک کنند. در مقابل انقره این درخواست را رد کرده و خواستار نقش در آزاد سازی موصل شده است.

XS
SM
MD
LG