لینک های دسترسی

Breaking News

ایتلاف به رهبری عربستان به آتش بس در یمن توافق کرد


ایتلاف به رهبری عربستان سعودی بر اساس تقاضای ملل متحد برای دو هفته آتش بس در یمن توافق کرد.

عربستان سعودی و متحدینش که از پنج سال به اینسو با شورشیان حوثی در یمن می‌جنگند، امروز پنجشنبه نهم اپریل (۲۱حمل) براساس تقاضای ملل متحد برای جلوگیری از شیوع کروناویروس آتش بس اعلان کردند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد هفتهٔ گذشته اعلام کرد که طرف های درگیر در کشورهای کامرون، لیبیا، سودان جنوبی، سوریه و اوکراین تقاضای ماه گذشتهٔ او مبنی بر آتش بس را پذیرفته اند.

درخواست ملل متحد صرف به خاطر پایان دادن به جنگ نبوده بلکه مساعد کردن زمینه برای دولت ها و گروه های بشر دوستانه جهت رساندن کمک‌ها و جلوگیری از شیوع کروناویروس در برخی از آسیب پذیرترین جوامع جهان می‌باشد.

کمیته بین المللی نجات روز پنجشنبه نهم اپریل (۲۱حمل) طی یک گزارشی در حالی از نبود تجهیزات ضروری طبی در کشورهای جنگ‌زده یادآور شد که ایالات متحده و بعضی کشورهای اروپایی در مبارزه علیه بیماری کووید۱۹ نیز با کمبود این تجهیزات روبه رو استند.

بر اساس این گزارش تنها نیمی از شفاخانه‌های یمن به طور کامل فعال اند و دو سوم جمعیت این کشور به مراقبت‌های صحی دسترسی ندارند. گزارش همچنان به کمبود بسترها در بخش مراقبت ویژه و دستگاه های تهویه اکسیجن در شفاخانه‌های سودان جنوبی، سوریه و ونزویلا نیز اشاره می کند.

براساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا صبح پنجشنبه ۹ اپریل (۲۱حمل) نزدیک به یک و نیم میلیون واقعات مثبت کروناویروس در جهان ثبت شده و در حدود ۸۹ هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان هایشان را از دست داده اند.

ایالات متحده بیشترین شمار مبتلایان کروناویروس را در جهان داشته و تا صبح پنجشنبه ۹ اپریل شمار مبتلایان کووید۱۹ در این کشور به بیشتر از ۴۳۲ هزار نفر و مرگ و میر ناشی از آن به ۱۴۸۰۸ نفر رسیده است.

کروناویروس در دسمبر ۲۰۱۹ نخست در شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین شایع شد و تا حال به حدود ۱۸۵ کشور و قلمرو جهان گسترش یافته است.

XS
SM
MD
LG