لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش عبدالله به اظهارات اخیر کرزی


عبدالله عبدالله امروز در مراسم تجلیل از روز جهانی دسترسی به معلومات سخنرانی‌ می‌کرد.
عبدالله عبدالله امروز در مراسم تجلیل از روز جهانی دسترسی به معلومات سخنرانی‌ می‌کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در برابر سخنان اخیر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان که گفته است، طالبان افغان اند و حق دارند، برخی مناطق را بگیرند، واکنش شدیدی نشان داد.

حامد کرزی اخیراً در یک گفتگوی با تلویزیون بی‌بی سی گفته است "طالبان از کجا هستند؟ طالبان افغان هستند؟ اگر افغان هستند یک قوت افغان می‌آید، یک جایی را می‌گیرد ما هم یک افغان هستیم. پس در صورتی که ما یک جایی را می‌گیریم ما چه حقی داریم؟"

آقای کرزی بار دیگر گفته که به شدت مخالف عملیات هوایی نیروهای خارجی در افغانستان است حتی اگر به سقوط یک ولایت منتج شود.

اما این اظهارات رئیس جمهور پیشین سبب واکنش شدید ریاست اجرائیه و برخی اعضای ولسی جرگه گردیده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان که امروز در مراسم تجلیل از روز جهانی دسترسی به معلومات سخنرانی‌ می‌کرد، گفت، کسی که گفته طالبان حق دارند برخی مناطق را بگیرند، در برابر مردم پاسخگو است.

هرچند آقای عبدالله به صراحت نامی کسی را نگرفت، اما اشارۀ صحبت وی در برابر اظهارات اخیر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین است.

رئیس اجرائیه گفت "کسی که این فتوا را می‌دهد باید بگوید، که چرا در سیزده سالی که در چوکی قدرت تکیه زده بود، این جنگ را به پیش می‌برد"؟

به باور رئیس اجرائیه اگر این حرف جدی گرفته شود؛ به این معنا است که حکومت سیزده ساله نامشروع بوده است.

از سوی دیگر شماری از وکلای مردم در ولسی جرگه به این باور اند که آقای کرزی با این اظهارات خود سبب تضعیف روحیۀ نیروهای امنیتی افغان می‌گردد.

سید نادرشاه بحر نمایندۀ مردم غور در ولسی جرگه گفت، شخصی به عنوان رئیس جمهور پیشین می‌گوید که طالبان حق دارند برخی مناطق را داشته باشند، این مسأله سبب می‌شود که روحیۀ نظامیان افغان به شدت تضعیف گردد.

شینکی کروخیل یک عضو ولسی جرگه گفت که در جنوب افغانستان نیروهای امنیتی انگیزۀ جنگ را از دست داده اند؛ در حالی که باید به آنان انگیزۀ جنگیدن علیه مخالفین داده شود.

ظهیر سعادت عضو دیگر ولسی جرگه گفت، منافع و حاکمیت ملی در هر کشوری خط سرخ پنداشته می‌شود. او گفت که آقای کرزی با حمایت از تروریزم، دهشت‌افگنی و هراس‌افگنی، منافع و حاکمیت ملی را زیر سوال برده است.

او تأکید کرد که سران حکومت وحدت ملی، اظهارات رئیس جمهور پیشین را جدی بگیرند و این مسأله را مورد پرسش قرار دهند.

آقای سعادت افزود "هر کسی که اظهارات وی برضد منافع ملی است؛ باید مورد پیگرد قرار گیرد؛ حتا رئیس جمهوری پیشین کشور".

حکومت افغانستان هنوز هیچ واکنشی در رابطه به سخنان آقای کرزی نشان نداده است.

آقای کرزی در دوران حاکمیت خود، همواره طالبان را برادران ناراضی خطاب کرد و با موضع نرم از آنان خواست که به میز مذاکره حاضر شوند، اما این ندای وی هیچ‌گاهی پاسخ مثبت در پی نداشت.

این در حالی است که حملات تهاجمی طالبان در سال روان افزایش یافته است. اخیراً جنرال جان نیکولسن گفته است که ۶۲ درصد خاک افغانستان در اختیار حکومت مرکزی است، در ۲۵ درصد دیگر از خاک افغانستان جنگ جریان دارد و طالبان بر ده درصد از ولسوالی‌ها این کشور کنترول دارند.

XS
SM
MD
LG