لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: توافق با حکمتیار تمام مشکل را حل نمی‌کند


 رئیس اجرائیه افغانستان امروز دوشنبه در جلسۀ شورای صحبت میکرد.
رئیس اجرائیه افغانستان امروز دوشنبه در جلسۀ شورای صحبت میکرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان امروز در جلسۀ شورای وزیران گفت، با موافقتنامۀ صلح حکومت و حزب اسلامی مخالف نیست؛ اما افزود که با این کار تمام مشکلات حل نمی‌گردد.

رئیس اجرائیه افغانستان در این جلسۀ گفت که از آغاز در راستای تأمین حق مردم (صلح دایمی) همواره تلاش کرده است و در مذاکرات با حزب اسلامی نیز دخیل بوده است.

به باور آقای عبدالله، موافقتنامۀ صلح با جناح حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، مسأله‌ای ساده نیست؛ بلکه این گونه مذاکرات ایجاب می‌کند که به خاطر نتایج مطلوب یک سلسله بحث‌های مهم مطرح گردد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، تا دو روز پیش، ریاست اجرائیه افغانستان در قبال پیش‌نویس موافقتنامه صلح حکومت با گلبدین حکمتیار، برخی ملاحظاتی داشت.

رئیس جمهور غنی نیز در روز عید با صراحت گفت که هیچ‌گونه مانع بی‌دلیل را در برابر مذاکرات صلح نمی‌پذیرد و اگر مانعی ایجاد می‌گردد، به صفت رئیس جمهور آن را با مردم شریک خواهد ساخت.

امروز رئیس اجرائیه با اشاره به ملاحظات تیم‌اش در قبال مذاکرات صلح حکومت با حزب اسلامی حکمتیار تأکید کرد که برای نتایج قابل قبول برای همه، این ملاحظات وجود داشته است "مخالفت با صلح، مخالفت با گفتگو، مخالفت با نتیجه‌رسیدن نیست؛ بلکه ایجاد زمینه برای مقبول واقع‌شدن مسأله است، یک تشویش دیگر برای مردم ایجاد نشود".

هرچند تا کنون جزئیات نهایی پیش‌نویس موافقتنامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در دسترس عموم قرار نگرفته است؛ اما به گفتۀ منابع آگاه، بیرون ساختن حزب اسلامی گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و ایالات متحدۀ امریکا، رهایی تمام زندانیان این حزب، عودت هواداران این حزب از پاکستان و اسکان آنها در افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه از موارد اساسی اند که دو طرف روی آنها به توافق رسیده اند.

در این حال رئیس اجرائیه افغانستان به مردم اطمینان داد که هیچ ماده‌ای این توافقنامه برضد منافع ملی نیست و خطاب به حزب اسلامی حکمتیار گفت "برای آنها نیز اطمینان می‌دهم که از ابتدا نه به خاطر این که در گذشته چه مسایلی واقع شده، چی نشده... هیچ نوع ضدیت با اصل مسأله و رسیدن به صلح وجود نداشته است".

اما قبلاً گلبدین حکمتیار در پیام عیدی خود گفته است که حزب وی روی تمام مسایل به توافق رسیده است، اما اختلافات درونی حکومت وحدت ملی دلیل اصلی تعویق امضای موافقتنامۀ صلح میان حکومت و این حزب است.

عبدالله عبدالله با آنکه گفت، هر زمانی که شورای عالی صلح بخواهد این موافقتنامه امضا شود؛ ملاحظه‌ای وجود ندارد؛ اما افزود که با این کار تمام مشکلات افغانستان حل نمی‌گردد؛ بلکه کماکان باقی خواهد ماند و کسانی که با پروسۀ صلح می‌پیوندند؛ شریکی در کنار دولت خواهند بود تا با مشکلات باقی‌مانده مقابله کنند. هر چند او مشخص نساخت که کدام مشکلات سبب خواهد شد تا حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در کنار دولت با آن مقابله کند.

XS
SM
MD
LG