لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: تحرکات اخیر پاکستان در مبارزه با تروریزم کمک نمی‌کند


عبدالله عبدالله می‌گوید که ایجاد هرگونه تشویش در مسایل حساس، به همکاری دو کشور کمک نمی‌کند
عبدالله عبدالله می‌گوید که ایجاد هرگونه تشویش در مسایل حساس، به همکاری دو کشور کمک نمی‌کند

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در اولین نشست شورای وزیران در سال ۱۳۹۶ خورشیدی، از بازشدن گذرگاه‌های تورخم و چمن – سپین‌بولدک استقبال کرد؛ اما بر حصاربندی مرزها توسط پاکستان انتقاد نمود.

آقای عبدالله گفت، هرگونه فعالیتی در آن سوی خط دیورند که در راستای مسایل "حساسِ" بین دو کشور ایجاد تشویش کند، به همکاری دو کشور (افغانستان و پاکستان) کمک نمی‌کند.

او افزود "راه حل تمام مسایلی که بین کشورهای همسایه است، ما این را در گفتگو می‌دانیم، تحرکات اخیر که در آن طرف خط صورت گرفته، کمک نمی‌کند در مبارزه با تروریزم؛ بلکه مبارزه با تروریزم همکاری صادقانۀ دو کشور را می‌خواهد".

پاکستان اخیراً اعلام کرد که در "بخش‌های معروض با تهدید بلند"، حصارکشی می‌کند. جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان، روز شنبه در جریان دیدار از مناطق قبایلی در امتداد خط دیورند، این مسأله را بیان کرد و گفت که این کار به سود افغانستان و پاکستان است.

پیشتر از آن، پاکستان در بیست‌ونهم دلو سال گذشته گذرگاه‌های تورخم و چمن – سپین‌بولدک را پس از یک رشته حملات انتحاری در چندین شهر آن کشور بست و در نتیجۀ گفتگوهای سه جانبه مشاوران امنیت ملی افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن، این دو گذرگاه به تاریخ اول حمل دوباره باز گردید.

با این حال، عبدالله عبدالله تأکید کرد، هرگونه فعالیتی که در آن طرف خط در راستای مسایل "حساس" دو کشور، تشویش ایجاد کند، به همکاری بین دو کشور کمک نمی‌کند.

رئیس اجرائیه افغانستان، ابراز امیدواری کرد که کشورهای همسایه با توجه به تهدیدات و فرصت‌های مشترک، با روحیه‌ای همکاری، به آمادگی حکومت افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم، به عنوان یک فرصت نگاه کنند.

به باور وی، با آنکه تلاش‌ها برای گفتگوهای صلح ادامه دارد؛ اما مبارزه با هراس‌افگنان مسؤولیت افغانستان است و حکومت وحدت ملی، هرگونه حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی از گروه‌های تروریستی درگیر در جنگ افغانستان را، تهدیدی به امنیت منطقه و صلح جهانی می‌داند.

آقای عبدالله از کشورهای همسایه خواست که در همکاری با افغانستان در راستای مبارزه با تهدیدات و چالش‌ها، گام‌های "جدی و صادقانه" بردارند.

XS
SM
MD
LG