لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: رئیس سی‌ آی‌ ای به کابل آمده بود


این سفر رئیس سی آی ای به افغانستان اعلام ناشده بوده است.
این سفر رئیس سی آی ای به افغانستان اعلام ناشده بوده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی صبح امروز دوشنبه، در آغاز جلسۀ شورای وزیران، از سفر مخفی مایک پامپیو، رئیس سازمان استخباراتی ایالات متحده امریکا یا سی‌ آی‌ ای به افغانستان خبر داد و گفت آقای پامپیو، در جریان اقامت خویش در کابل با سران حکومت در مورد اوضاع افغانستان صحبت کرد.

آقای عبدالله گفت، رئیس سازمان استخبارات ایالات متحده امریکا در راس یک هیأت بلند رتبه امریکایی در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی، از ادامۀ همکاری‌های آن کشور در عرصه‌های مختلف به افغانستان اطمینان داد.

رئیس اجرائیه گفت "در روزهای گذشته هیأتی از ایالات متحده امریکا آمده بودند، بازدید داشتند از افغانستان. رئیس سازمان استخبارات امریکا سفر داشتند به افغانستان و ملاقات داشتند با رئیس جمهور و همراه ما. در مورد تعهد ایالات متحده امریکا، به ادامه همکاری‌های شان به جمهوری اسلامی افغانستان در عرصه‌های مختلف بحث صورت گرفت. در مورد تهدیداتی که است، راه حل‌ها و همه".

به گفته رئیس اجرائیه، مایک پامپیو، رئیس سازمان استخبارات ایالات متحده امریکا یا CIA حمایت خویش را از تحقق اولویت‌های حکومت افغانستان مبنی بر تأمین امنیت، ثبات و رفاه مردم این کشور اعلام کرد.

پیش از این هیچ مقام افغان و امریکایی از سفر رئیس سازمان استخبارات ایالات متحده به افغانستان خبر نداده بود.

این نخستین سفر مایک پامپیو، پس از گماشته شدن وی از ۲۳ جنوری سال جاری به عنوان رئیس سازمان استخبارات ایالات متحده امریکا به افغانستان است.

آقای پامپیو و هیأت همراهش، در حالی به افغانستان سفر کرده است که آن کشور، روی استراتیژی جدید خویش در قبال افغانستان کار می‌کند.

همچنان به تازگی جنرال مک ماستر، مشاور امنیت ایالات متحده امریکا نیز از پاکستان خواسته است که در برخوردش با گروه‌های تروریستی تغییر ایجاد کند.

جنرال ماستر گفته است که برای ایالات متحده امریکا پس از این، حمایت پاکستان از طالبان قابل قبول نیست.

سفر هیأت وزارت خارجه امریکا به افغانستان

هم‌چنان آقای عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان گفت هیأت بلند رتبه از سوی وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا نیز به افغانستان سفر نموده و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرده است.

به گفته آقای عبدالله، در دیدار این هیأت با رهبران حکومت وحدت، در مورد عملی شدن تعهدات دوجانبه میان دو کشور بحث‌ شد ومیکانیزمی جهت عملی شدن موافقتنامه‌های قبلی، ایجاد گردید.

سفارت امریکا مقیم کابل نیز، با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آلیس ولز، سرپرست معاونیت وزارت امور خارجۀ ایالات متحده امریکا در امور آسیایی جنوبی و مرکزی و سرپرست نمایندگی خاص برای افغانستان و پاکستان در سفرش به افغانستان با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان، محمد حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه و شماری از مقامات بلند رتبۀ حکومت وحدت ملی دیدار کرده است.

در خبرنامه‌ای سفارت امریکا، آمده است که خانم ولز با جنرال جان نیکلسون، قوماندان مأموریت حمایت قاطع و تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان نیز دیدار کرده است.

بربنیاد خبرنامه‌ای سفارت امریکا، خانم ولز، به حمایت ایالات متحده از نوسازی اقتصادی و سیاسی افغانستان و تلاش‌ها جهت بهبود و ترویج آشتی ملی تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG