لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم: هیچ گونه صدمه ندیده‌ام


جنرال دوستم از چند روز به این طرف برای نظارت جنگ فاریاب به آن ولایت رفته است
جنرال دوستم از چند روز به این طرف برای نظارت جنگ فاریاب به آن ولایت رفته است

عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که هیچ گونه صدمۀ ندیده است و اظهارات رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله در مورد زخمی شدن اش، ناشی از سوء تفاهم بوده است.

آقای عبدالله قبل از سفرش به عربستان سعودی در صحبت با خبرنگاران از جراحت سطحی آقای دوستم خبر داد، اما ابراز خرسندی کرد که زخم‌‌های وی عمیق نیست و وضعیت صحی اش خوب است.

آقای عبدالله گفت "از این که حادثه بالای معاون صاحب اول ریاست جمهوری هم صورت گرفت، اما خوشبختانه که جراحات شان کم‌تر است، خوشحالیم. صحت کامل برای او و مجروحین حوادث اخیر استدعا داریم".

یش از این نیز برخی گزارش‌ها نشر شده بود که کاروان حامل آقای دوستم در ولایت فاریاب با کمین دشمن روبرو شده و حتا منابعی در ریاست جمهوری افغانستان با تایید این واقعه از کشته شدن پنج محافظ آقای دوستم در این رویداد خبر دادند.

اما جنرال دوستم در صحبت با صدای امریکا گفت که کاروان حامل وی اصلاً با کمین دشمن روبرو نشده است. آقای دوستم گفت که شماری از سربازان شامل در عملیات برای تصرف غورماچ با کمین دشمن روبرو شدند.

آقای دوستم گفت که تا کنون در این عملیات تلفات سنگین به مخالفان مسلح وارد شده است و به گفتۀ وی ۱۵ تن از نیروهای مختلف شامل در عملیات زیر نظارت وی کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده است. او وضعیت زخمی شده‌گان را خوب توصیف کرد.

خبرنگار صدای امریکا که برای پوشش روند عملیات‌های نظامیان افغان برای تصرف ولسوالی غورماچ، با شماری از خبرنگاران دیگر در ولایت فاریاب رفته است، می‌گوید، دیروز جنرال دوستم برای نظارت از عملیات به این ولسوالی آمده بود.

رهبری جنگ را برای تصرف دوبارۀ ولسوالی غورماچ، جنرال محمد کتوازی قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین به دوش دارد و جنرال دوستم برای نظارت از این عملیات به ولایت فاریاب رفته است.

میرویس بیژن خبرنگار صدای امریکا می‌گوید، امروز جنگجویان طالب در منطقۀ کنجک ولسوالی غورماچ، موترهای عبدالستار قاسمی قوماندان نیروهای جنرال دوستم را هدف حمله قرار دادند؛ اما به آقای قاسمی و همراهانش آسیبی نرسیده است.

مقام‌های ولایت فاریاب می‌گوید، جنرال دوستم هنوز هم عملیات برضد طالبان را در ساحه نظارت می‌کند.

این منبع می‌گوید، جنرال دوستم تا زمان تصرف دوبارۀ ولسوالی غورماچ و بیرون ساختن طالبان از ولسوالی قیصار در ولایت فاریاب باقی خواهد ماند و عملیات را نظارت خواهد کرد.

طالبان روز گذشته ویدیویی را از جنگ ولسوالی غورماچ منتشر کردند که نشان می‌دهد مرکز آن ولسوالی به دست جنگجویان این گروه است. طالبان مدعی شده اند که در جنگ غورماچ یک قوماندان جنرال دوستم به نام میرویس و شماری از افرادش را کشته اند. اما طالبان در مورد زخمی‌شدن جنرال دوستم به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

قاری یوسف احمدی یک سخنگوی طالبان در صفحۀ تویترش نوشته است، طالبان نه تنها ولسوالی غورماچ و تعمیر قوماندانی امنیه را به دست دارند؛ بلکه امروز بالای تأسیسات دولتی ولسوالی شیرین‌تگاب نیز حمله کرده اند.

همچنان این گروه ادعا کرده است که بالای پوسته‌های امنیتی شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب و ساحۀ غوری ولسوالی قیصار نیز حمله کرده اند که تلفات سنگینی بر نیروهای امنیتی افغان وارد شده است.

هنوز مقامات حکومتی افغانستان در مورد این ادعاهای طالبان، چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG