لینک های دسترسی

Breaking News

ریاست اجرائیه: در مورد برکناری ضیا مسعود با ما مشوره نشد


سخنگوی ریاست اجرائیه گفته است که عبدالله عبدالله پیش از اعلام فیصلۀ برکناری مسعود، اصلاً در این مورد آگاهی نداشت
سخنگوی ریاست اجرائیه گفته است که عبدالله عبدالله پیش از اعلام فیصلۀ برکناری مسعود، اصلاً در این مورد آگاهی نداشت

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که محمداشرف غنی رئیس جمهور این کشور در رابطه به برکناری نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب با آنان مشوره نکرده است.

مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به صدای امریکا گفت که ریاست جمهوری به تنهایی در مورد برکناری احمدضیا مسعود نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، تصمیم گرفته است و رئیس اجرائیه از قبل در این مورد در جریان قرار نداشت.

آقای رحیمی افزود "ما تأکید کرده ایم در تصامیمی که در این سطح کلان گرفته می‌شود، بهتر است که با توجه به وضعیت و حالتی که در افغانستان ما داریم، مشوره‌های لازم صورت بگیرد".

به گفتۀ وی، آقای مسعود در جریان انتخابات، عضو تیم تحول و تداوم بود و ریاست اجرائیه در خصوص برکناری وی هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است.

پس از برطرفی احمد ضیا مسعود، عطامحمد نور، والی بلخ، از عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت افغانستان، خواسته است تا در این مورد توضیحات بدهد.

اما مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به صدای امریکا گفت که عطامحمد نور در این اواخر از آدرس حزب جمعیت به منظور گرفتن حق این حزب با ریاست جمهوری وارد مذاکره شده بود.

او افزود "من فکر می‌کنم که پاسخ را بهتر است او (عطامحمد نور) برای طرفداران و حامیان حزب جمعیت اسلامی بدهد که وقتی به نمایندگی از جمعیت مذاکره می‌کردند و چنین اتفاقی افتاده، موضع‌گیری و تصمیم آنها چه بوده است؟".

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، با صدور فرمانی احمدضیا مسعود نمایندۀ خاص خود در امور اصلاحات و حکومتداری خوب را از وظیفه‌اش برطرف کرد.

این فیصلۀ رئیس جمهور با واکنش تند احمدضیا مسعود مواجه گردید. آقای مسعود روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که رئیس جمهور حق برکناری وی را ندارد و باید این فیصله‌اش را پس گیرد.

آقای مسعود، گفت "اگر رئیس جمهور این شوق را داشته باشد که در کشور بی‌ثباتی و ناامنی باشد و خدای ناخواسته کشور ما به جنگ داخلی برود و ما نتوانیم مراحل پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را طی کنیم، مربوط خودشان است؛ اما من برای شان می‌گویم که آقای اشرف غنی زمینه را برای یک بی ثباتی سیاسی دیگر در کشور ما آماده نساز؛ به خاطری که مردم ما توان بی‌ثباتی سیاسی، ناامنی و جنگ داخلی را ندارند".

اما ریاست جمهوری افغانستان، دلیل برکناری آقای مسعود را بی‌کفایتی وی در امور کاری، خواند. شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در مورد اظهارات امروز آقای مسعود، گفت هدف از برکناری‌ها و مقرری‌ها از سوی رئیس جمهور، بالابردن کارآمدی ادارات دولتی است.

آقای مرتضوی افزود "هرنوع عزل و نصبی که در اداره‌های دولتی صورت می‌گیرد، برمبنای قانون اساسی و صلاحیت‌های رئیس جمهور افغانستان است. هدف اساسی از هرنوع عزل و نصب‌ها بالا بردن مؤثریت و کارآمدی در اداره‌های حکومتی است".

احمدضیا مسعود گفته است که در حال حاضر برای دریافتن راه حل معقول، با هوادارانش در حال مشوره و رای‌زنی است و پس از آن در مورد اقدامات آینده فیصله خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG