لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری مسکو برای بهبود روابط با واشنگتن و مشکلات فرا روی آن


آرشیف: تحلیلگران می گویند که بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو به دلیل منافع متفاوت در ساحات مختلف، دشوار است
آرشیف: تحلیلگران می گویند که بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو به دلیل منافع متفاوت در ساحات مختلف، دشوار است

امیدواری روسیه مبنی بر بهبود روابط میان واشتگتن و مسکو در حالی صورت گرفته است که پس از پایان جنگ سرد، روابط میان ایالات متحده و روسیه در پائین ترین سطح قرار گرفته است. بحران اوکراین، جنگ در سوریه و سایر مسایل بین المللی موجب تیرگی روابط میان این دو قدرت شده است.

اما خبرگزاری اسو شیتید پرس در یک گزارش تحلیلی نوشته است که حتی اگر روسای جمهور دو کشور بخواهند تا روابط میان واشنگتن و مسکو بهبود یابد، تحقق چنین خواست، با دشواری مواجه خواهد بود، زیرا منافع ایالات متحده و روسیه در ساحات مختلف، متفاوت است. علاوه بر آن، بسیاری از متحدین امریکا، در اهداف و قصد مسکو، بی اعتماد اند.

هک انترنتی توسط روسیه

ادارات استخباراتی ایالات متحده، روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشتۀ مریکا متهم کردند و ادعا کرده اند که روسیه از طریق هک انترنتی به آقای ترمپ کمک کرد تا برندۀ انتخابات شود. روسیه چنین اتهام را رد کرده است. هفتۀ گذشته آقای ترمپ گفت که احتمال آن می رود که روسیه به ایمیل های نهاد های دموکرات رخنه کرده باشد، اما اصرار کرد که چنین دخالت نتایج انتخابات را متاثر نکرده است. آقای ترمپ استدلال کرد که ایالات متحده توسط چین و سایر کشور ها نیز مورد حملات سایبری قرار گرفته است.

در پهلوی مقامات ایالات متحده، اتحادیه اروپا نیز روسیه را متهم به حملات سایبری کرده است و نگرانی های وجود دارد که روسیه ممکن انتخابات آلمان، فرانسه و هالند را نیز متاثر کند. حملات سایبری توسط روسیه ممکن سبب شود تا ادارۀ تحت رهبری آقای ترمپ در صدد بهبود روابط با مسکو نشود.

بحران اوکراین و تعزیرات بر ضد روسیه

در جریان مبارزات انتخاباتی ایالات متحده، آقای ترمپ الحاق منطقۀ کریمیه اوکراین را به روسیه، محکوم نکرد و حتی گفت که شناخت این منطقه را به حیث قلمرو روسیه مورد بررسی قرار خواهد داد. اما هرگاه ادارۀ ترمپ دست به چنین اقدام بزند، با مخالفت جدی و گستردۀ سنای امریکا و متحدین ایالات متحده مواجه خواهد شد.

در واکنش به الحاق منطقۀ کریمه به روسیه و حمایت مسکو از شورشیان در این منطقه، واشنگتن، اتحادیه اروپا و سایر متحدین ایالات متحده تعزیرات اقتصادی را بر روسیه وضع کردند. وضع تعزیرات و کاهش قیمت تیل، اقتصاد روسیه را به رکود سوق داد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، لغو تعزیرات را در اولویت بهبود روابط با امریکا قرار خواهد داد.

ادارۀ باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی امریکا، و اتحادیه اروپا گفته اند که آنان زمانی تعزیرات را لغو خواهند کرد تا در توافق صلح که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد، پیشرفت صورت بگیرد. بنا بر این، اقدام آقای ترمپ مبنی بر لغو تعزیرات تا زمانی دشوار خواهد بود که جنگ در شرق اوکراین ادامه یابد. بنا بر این، وقوع چنین اقدام بعید به نظر می رسد.

ناتو و اتحادیه اروپا

پس از الحاق منطقۀ کریمیه به روسیه، ایالات متحده و سایر متحدین قوا و تسلیحات را در منطقۀ بالتیک و پولند جا به جا کردند. این اقدام موجب خشم مسکو شد و آنرا نشانۀ از قصد خصمانۀ واشنگتن تلقی کرد.

روسیه از پلان سیستم دفاع ناتو تحت رهبری ایالات متحده نیز انتقاد شدید کرده است که در رومانیا و پولند نصب شده است. پوتین این اقدام را به مثابۀ تلاشی برای تضعیف قدرت هسته ای آن کشور تلقی کرده است. ایالات متحده ادعا می کند که سیستم دفاعی را به خاطر تهدید حملۀ میزائیل توسط ایران، احداث شده است، اما مسکو آنرا رد می کند.

احتمال همکاری میان امریکا و روسیه در دو مورد

با وجود دشواری برای بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو در بسیاری از موارد، ، احتمال همکاری میان دو کشور در سوریه و کاهش تسلیحات استراتیژیک امکان پذیر به نظر می رسد.

آقای ترمپ گفته است که روسیه و ایالات متحده باید تلاش های مشترک بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش در سوریه داشته باشند. مسکو از دیر مدت به این سو خواهان چنین همکاری بوده است و ابراز امیدواری کرده است تا چنین همکاری قضیۀ اوکراین را بسته و روابط با واشنگتن را بهبود کند. ادارۀ اوباما چنین اتحاد را رد کرده است.

با آنهم چانس همکاری میان ایالات متحده و روسیه در سوریه، بیشتر است، زیرا گروه های مخالف رژیم بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، پس از عقب نشینی از منطقۀ حلب، تضعیف شده اند. تسخیر مجدد حلب، موجب شده تا رئیس جمهور سوریه در قوی ترین موقف در حدود شش سال گذشته در آن کشور قرار بگیرد. در چنین حالت، تمرکز روسیه بیشتر در جنگ بر ضد داعش قرار خواهد گرفت. این حالت ممکن موجب همکاری میان ایالات متحده و روسیه در جنگ بر ضد داعش در سوریه شود، مشروط بر اینکه آقای ترمپ چنین پیشنهاد را بدهد.

کنترول تسلیحات هسته ای

پیمان کاهش تسلیحات استراتیژیک جدید که در سال ۲۰۱۰ میان ایالات متحده و روسیه به امضا رسید، موجب محدودیت ذخایر هسته ای دو کشور می گردد. بر اساس این پیمان، هیچ یک از این دو کشور نباید بیشتر از ۱۵۵۰ کلاهک هسته ای داشته باشند. اما قرار است این پیمان تا سال ۲۰۲۱ پایان یابد. دو کشور ممکن این پیمان را تمدید کنند، زیرا واشنگتن و مسکو از شفافیت این پیمان راضی اند.

پیمان کاهش تسلیحات استراتیژیک مانع مدرن کردن سلاح های هسته ای نمی گردد. روسیه چنین کار را انجام و ترمپ تعهد کرده تا چنین کند.

XS
SM
MD
LG