لینک های دسترسی

Breaking News

گذرگاه چمن – سپین‌بولدک برای دومین روز مسدود است


نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی روز جمعه درگیر شدند که از دوجانب ۱۵ تن کشته شدند
نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی روز جمعه درگیر شدند که از دوجانب ۱۵ تن کشته شدند

نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی در امتداد خط دیورند در نزدیکی گذرگاه مرزی چمن - سپین‌بولدک میان افغانستان و پاکستان، دیروز برای یازده ساعت درگیر شدند؛ اما پس از آن درگیری، امروز شنبه این گذرگاه مرزی برای دومین روز به روی هرگونه رفت‌وآمد مسدود است.

مسیر چمن – سپین‌بولدک، پس از درگیری دیروز مرزبانان افغان و پاکستانی به روی هرگونه تردد، مسدود شده است.

از این مسیر، روزانه بیش از ۲۵ هزار تن از باشنده‌گان شهرک چمن به بازار تجارتی ویشِ سپین‌بولدک و از جانب افغانستان نیز، به همین شمار افغان‌ها در شهرهای مختلف پاکستان، برای درمان بیماران و دیدار خویش و اقوام، رفت و آمد می‌کنند.

جنرال عبدالرازق، فرمانده امنیه کندهار به صدای امریکا گفت، مقام‌ها در‌ کابل و اسلام‌آباد در سطح بلند، برای حل مشکلات مرزی تلاش می‌کنند.

اما او گفت که نیروهای افغان در امتداد خط دیورند، در حالت آماده‌باش و احضارات درجه یک قرار دارند.

پس از درگیری یازده ساعته به روز جمعه، حوالی ساعت سه عصر میان نظامیان افغان و پاکستانی، آتش‌بس اعلان شد و هنوز هم این آتش‌بس پابرجاست.

روز جمعه در نتیجۀ درگیری‌ها در روستاهای لقمان و جهان‌گیر ولسوالی سپین‌بولدک، از دو جانب ۱۵ تن کشته و بیش از ۶۰ تن دیگر زخمی شدند که در بین کشته‌ها و زخمیان، افراد ملکی نیز هستند.

روستاهای لقمان و جهان‌گیر در امتداد خط دیورند در نقطۀ صفری موقعیت دارند.

در پی درگیری‌های روز جمعه، شماری از باشندگان این روستاها به چمن و برخی نیز به سپین‌بولدک بیجا شدند.

برای حل مشکل پیش‌آمده، مقام‌های عالی‌رتبۀ نظامی افغانستان و پاکستان از ساعت شش شام گذشته تا هشت شب، اجلاس کردند؛ اما زمانی این گفتگوها بی‌نتیجه پایان یافت که هر دو جانب پاکستان و افغانستان بر مواضع خود تأکید کردند.

جنرال عبدالرازق، فرمانده امنیه کندهار و رئیس اوپراتیفی ولایات جنوبی به صدای امریکا گفت، کابل برای آنان هدایت داده است تا به جانب پاکستان تیراندازی نکنند و مشکل را در سطح بالا آنها تعقیب می‌کنند.

جنرال ندیم، فرمانده قوای نظامی صوبله بلوچستان پاکستان در گفتگو با جانب افغانستان گفت که اسلام‌آباد به آنان نیز هدایت داده است که برای دستورات ثانی منتظر باشند.

کار و بار مارکیت‌های تجارتی در بازار ویش و ولسوالی سپین‌بولدک متوقف شده است و کاروان کالاهای تجارتی برای بازشدن گذرگاه چمن – سپین‌بولدک لحظه‌شماری می‌کنند.

نظامیان افغان گفته اند که ممکن تا دو روز آینده، یک هیأت مشترک افغانستان و پاکستان به آن ساحه بروند. یک مقام کمیساری مرزی سپین‌بولدک به صدای امریکا گفت، تا زمان حل مشکل، این گذرگاه مسدود باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر، مقام‌ها در ولایت شرقی ننگرهار می‌گویند که روز گذشته در نزدیکی تورخم، در نتیجۀ شلیک توپخانه‌یی نیروهای سرحدی پاکستان، یک راننده موتر باربری کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG