لینک های دسترسی

Breaking News

گذرگاه چمن – سپین‌بولدک برای هشتمین روز مسدود است


پس از درگیری میان مرزبانان افغان و پاکستانی، به روز جمعۀ هفته گذشته گذرگاه چمن - سپین‌بولدک بسته شد
پس از درگیری میان مرزبانان افغان و پاکستانی، به روز جمعۀ هفته گذشته گذرگاه چمن - سپین‌بولدک بسته شد

روز جمعه هفته گذشته، پس از یازده ساعت درگیری میان مرزبانان افغان و پاکستانی، نیروهای سرحدی پاکستان، گذرگاه چمن – سپین‌بولدک را به روی هرگونه تردد بستند و تا اکنون نیز مسدود است.

مسافرین در سپین‌بولدک برای بازگشایی این گذرگاه لحظه‌شماری می‌کنند؛ اما هنوز هم مسافرینی که با اسناد قانونی برای تداوی به آن کشور رفته بودند، هنوز هم در شهرک مرزی چمن برای بازشدن این مسیر منتظر اند و به آنان اجازۀ ورود به افغانستان داده نمی‌شود.

هرچند پس از درگیری میان دو طرف، آتش‌بس موافقه شده و هنوز هم پا برجاست؛ اما مقام‌های نظامی افغان در کندهار می‌گویند که برای درگیری احتمالی در امتداد خط دیورند، احضارات درجه یک دارند.

در آن سوی خط دیورند نیز، شمار زیاد نظامیان پاکستانی با اسلحه سنگین در امتداد سرحد جابه‌جا شده اند.

هیأتی امنیتی به رهبری معاون اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان، تحقیق در مورد دو روستای مرزی را تکمیل کرده است؛ مناطقی که افغانستان و پاکستان ادعای ملکیت آن را دارند.

جنرال عبدالرازق، فرمانده امنیه کندهار به صدای امریکا گفته است که نتایج این بررسی‌ها از سوی کابل و اسلام‌آباد اعلان خواهد شد.

پاکستان نیز گفته است که تیم‌های تحقیقاتی ارضی دو کشور، بررسی نقشه آن روستاهای پرمناقشه را آغاز کرده اند.

سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور خارجی صدراعظم پاکستان، به روز چهارشنبه گفت که کشورش علاقمند تصرف خاک افغانستان نیست.

آقای عزیز، ابراز امیدواری کرده است که این مشکل در هفتۀ جاری حل گردد و مرز میان دو کشور دوباره باز شود.

یک مقام نظامی پاکستان تأکید کرده است، این مشکل وقتی پیش آمد که مأمورین دولتی آن کشور هنگامی که برای انجام سرشماری به سوی روستاهای لقمان و جهان‌گیر روان بودند، هدف تیراندازی نیروهای سرحدی افغانستان قرار گرفتند.

روستاهای لقمان و جهان‌گیر در دو کیلومتری چمن و سپین‌بولدک موقعیت دارند.

اعضای مشرانو جرگۀ افغانستان گفته اند که پاکستان آشکارا بر خاک افغانستان تجاوز کرده است که عملی خلاف اصول همسایگی می‌باشد.

یک هیأت کمیسیون دفاعی مشرانو جرگۀ افغانستان که به رهبری محمدهاشم الکوزی رئیس آن کمیسیون برای ارزیابی وضعیت روستاهای لقمان و جهان‌گیر به سپین‌بولدک رفته اند؛ ادعا کرد که این مشکل، در نتیجۀ سرپیچی پاکستان از اصول به میان آمده است.

آقای الکوزی گفت "ما ساحه را از نزدیک دیدیم، با بزرگان قبایلی صحبت کردیم، مثل روز روشن است که نظامیان پاکستانی بر خاک افغانستان تجاوز کردند که قوای افغان نیرومندانه دفاع کرده اند و حکومت باید به سطح بلند آنها را ستایش کند".

رئیس کمیسیون دفاعی مشرانو جرگۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که به زودی گزارش شان را به مجلس و ریاست جمهوری پیشکش خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG