لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی فرمانده پولیس بلخ از موجودیت محافظین مسلح اضافی وکلا


آرشیف: با وجود گشت گذار افراد مسلح، بلخ از ولایات نسبتاً امن افغانستان به شمار می رود
آرشیف: با وجود گشت گذار افراد مسلح، بلخ از ولایات نسبتاً امن افغانستان به شمار می رود

سیدکمال سادات، قوماندان پولیس ولایت بلخ، می‌گوید که بر اساس قانون هر وکیل در شورای ولایتی دو محافظ اختصاص یافته است.

آقای سادات می‌گوید که این وکلا، شماری از نظامیان را نیز به صفت قوماندان نزد خود نگهداشته اند که در بر هم زدن امنیت و اخلال مصئونیت روانی شهروندان نقش منفی دارد.

قوماندان امنیه بلخ هشدار می‌دهد که در صورت ادامۀ این وضیعت، در هر کمربند امنیتی از ورود افراد غیرمسؤول جلوگیری خواهد شد و کسانیکه با افراد مسلح وارد شهر می شوند، به سارنوالی معرفی خواهند شد.

آقای سادات گفت" یک تعداد محدود از وکیل صاحب های ما است که با تعداد زیاد از بادی گاردهای (محافظین) مسلح باعث اخلالامن و نظم عامه در جاده ‌های ما می‌شوند".

به گفتۀ آقای سادات، به منظور تامین امنیت، وی به کمربند های امنیتی هدایت داده تا وسایط این افراد نتواند وارد شهر شود. به همین گونه، به قوماندان امنیه ولسوالی‌ها نیز هدایت داده شده تا هرگاهی که این افراد می خواهند وارد شهر شوند، با یک اسناد وارد شوند.

واکنش مردم و رئیس شورای ولایتی بلخ

درهمین حال، باشندگان بلخ تاکید دارند که وجود افراد مسلح با وکلا و نمایندگان مردم سبب می‌شود که مردم از نمایندگان شان هراس داشته باشند و نتوانند مشکلات شان را بازگو کنند.

برخی باشندگان بلخ می‌گویند در صورتی که نمایندگان با این همه محافظان در شهر گشت و گذار کنند، چگونه به مشکلات مردم رسیدگی خواهند کرد.

روئین، یکی از باشندگان بلخ، در صحبت به صدای امریکا از بی‌نظمی و مراعات نکردن قوانین ترافیکی از سوی وکلا شکایت می‌کند.

به گفتۀ آقای روئین "مزارشریف یک شهر خورد است به شما معلوم است واین افراد در لباس شخصی با موترهای زرهی و موترهای غیر نظامی رفت و آمد میکنند که در بیشتر اوقات با افراد مسلح ناشناس تفکیک نمی‌شوند. اینیک نوع نگرانی امنیتی را میان مردم ایجاد کرده است و بالای روان مردم تاثیر منفی می‌گذارند.در بعضی از موارد قوانین ترافیکی را هم می‌شکنند".

ازسوی هم محمد افضل حدید، رئیس شورای ولایتی بلخ، این مشکل را می‌پذیرد، اما از فرمانده پولیس بلخ نیز می‌خواهد که خود نیز در کاهش محافظان اش، دقت کند.

به باور آقای حدید از محافظینی که با فرمانده پولیس گشت و گذار می‌کنند، می‌شود که یک بلوک امنیتی تشکیل داد.

آقای حدید گفت "دراین جای شکی نیست که یک تعدادی زیاد از همکاران ما همین گونه استند. به استثنای یک دو سه چهار تن از اعضای شورای ولایتی که امکانات شخصی دارند، هیچ یک از اعضای شورای برای بی‌نظمی شهر از محافظین استفاده نکرده اند. اگر ادعا براین باشد خوب است که قومندان امنیه یک ضرب‌المثل است که چراغ بالای خود را نمی‌بیند. یکبار به خود هم نظر بکند که خودش هم با دو سه موتر مسلح در گرد شهر می‌گردد".

براساس قانون وزارت امور داخله در مورد محافظین اعضای شورای ولایتی، برای رئیس چهار محافظ در نظر گرفته شده است و برای اعضای شورای ولایتی دو محافظ. اما بر اساس ادعای باشندگان بلخ هر وکیل شورای ولایتی بالاتر از پنج محافظ با خود دارند.

XS
SM
MD
LG