لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نگرانی ها از کاربرد کودکان افغان در جنگ


سپوژمی، دختر نُه ساله که می گوید برادرش او را مجبور به انجام حملۀ انتحاری کرده بود.
سپوژمی، دختر نُه ساله که می گوید برادرش او را مجبور به انجام حملۀ انتحاری کرده بود.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طرف های درگیر خواسته است که از کودکان در منازعات مسلحانه استفاده نکنند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان نیز با نشر بیانیۀ کاربرد کودکان را در نزاع جاری افغانستان، به ویژه حملات انتحاری، محکوم کرده آنرا عمل غیر اسلامی خوانده است.

کاربرد کودکان در جنگ و محکومیت آن هنگامی یکبار دیگر در افغانستان اوج گرفته که روز گذشته پولیس مرزی هلمند یک دختر نُه ساله را هنگامی بازداشت کرد که می خواست حملۀ انتحاری را انجام دهد.

سپوژمی می گوید که بردارش – به نام ظاهر که یک فرمانده طالبان می باشد – او را مجبور ساخته بود تا حملۀ انتحاری را انجام دهد.

خانواده – به ویژه برادر – نقش مهمی در زندگی دختران در افغانستان و ادعای وادار ساختن این بردار تا خواهرش حملۀ انتحاری انجام دهد، پرسش های جدی و بحث های داغی را آغاز کرده است.

اما شورای علمای افغانستان تا هنوز در این مورد واکنش نشان نداده است.

مسئولین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این موضوع را نگران کننده عنوان کرده از خانواده ها خواسته اند تا کودکان را – چه دختر باشد یا پسر – در جنگ دخیل نسازند.

نجیب الله ببرکزی، مسئول شعبه اطفال در این کمیسیون به رادیو آشنا گفت "نه تنها نگرانی ما بلکه تمام مردم نگران اند... این یک عمل بر ضد کنوانسیون حقوق طفل است."

عدم آگاهی از حقوق

آقای ببرکزی از حکومت افغانستان خواست که برای بلند بردن آگاهی مردم و خانواده ها از حقوق کودکان برنامه های را راه اندازی کند.

حملات انتحاری توسط نوجوانان و کودکان پسر در افغانستان به یک مساله عادی تبدیل شده، اما این نخستین بار است که یک دختر نوجوان قصد اجرای حمله انتحاری را داشته است.

داکتر روح الله امین روانشناس افغان می گوید بزرگان خانواده، چون پدر و برادر، در تعیین سرنوشت کودکان در افغانستان صلاحیت بدون قید و شرط دارند و از همین رو به بسیار ساده گی می توانند افکار و دیدگاه های مثبت و منفی شان را بالای اطفال خود تحمیل کنند.

با این که بصورت مکرر از کودکان در افغانستان در حملات انتحاری، جا به جایی ماین های کنار جاده و دیگر فعالیت های تخریبی و منازعات مسلحانه استفاده شده است، اما شبعه اطفال کمیسیون مستقل حقوق بشر میگوید تا کنون ارقامی که نشان دهد به چه تعداد اطفال زیر سن هژده سال در حملات انتحاری و فعالیت های مسلحانه استفاده شده اند در دست نیست.

اما مسوول بخش اطفال این کمیسیون گفت شماری از اطفال در مراکز تربیت و اصلاح اطفال، بسر می برند که به اتهام اجرای حملات انتحاری یا کارگزاری ماین های کنار سرک گرفتار شده اند.
XS
SM
MD
LG