لینک های دسترسی

Breaking News

دها طفل قربانی قتل های ناموسی شده اند


بیشتر قربانیان قتل های ناموسی، اطفال اند
بیشتر قربانیان قتل های ناموسی، اطفال اند
بر اساس یافته های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از آغاز سال ۱۳۹۱ خورشیدی، ۷۵ مورد قتل های ناموسی در این کشور گزارش شده است. مقامات این کمیسیون می گویند که آمار ثبت شده قتل های ناموسی، نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که بیشتر قربانیان قتل های ناموسی، اطفال اند.

قتل ناموسی که تا حال در قوانین افغانستان تعریف نشده است، بیشتر به کشته شدن زنان و دختران توسط اعضای خانواده و به دلایل روابط نامشروع، گفته می شود. کشتن افراد، بدون حکم محکمهء با صلاحیت، در قوانین افغانستان جرم پنداشته می شود اما مشخص نیست که چه تعداد عاملین ۷۵ قتل ناموسی در هشت ماه گذشته، بازداشت شده اند.

مقامات در څارنوالی منع خشونت علیه زنان می گویند که از سال ۱۳۸۸ تا حال، حدود ۱۶۰۰ دوسیه خشونت بر ضد زنان بررسی شده و مجرمین از شش هزار افغانی جریمه نقدی گرفته تا بیست سال حبس شده اند.

۴۵۰۰ مورد خشونت

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنان از ۴۵۰۰ مورد خشونت علیه زنان در سال روان، گزارش داده است. لت و کوب، تجاوز جنسی، حبس و توهین و تحقیر در میان این خشونت ها بیشتر بوده است.

در چند ماه گذشته کم از کم چهل تجاوز جنسی در افغانستان گزارش داده شده است که شماری از قربانیان آن، اطفال بودند.

فعالین حقوق بشر می گویند که آمار واقعی خشونت علیه زنان به مراتب بیشتر از آن است که کمیسیون حقوق بشر گزارش داده است. مقامات کمیسیون مستقل حقوق بشر هم نبود دسترسی به مناطق جنگزده را تایید کرده و گفته اند که این کار مانع اساسی در جمع آوری معلومات همه جانبه در باره وضعیت حقوق بشری در تمام کشور است.

قرار است کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یک پروژه شش ماهه را برای تحقیق در باره خشونت ها علیه زنان و راه های جلوگیری از آن، بزودی آغاز کند.

بر اساس گزارشات بین المللی، افغانستان دشوارترین کشور برای زنان است که اضافه بر موجودیت گسترده خشونتها در آن دسترسی قربانیان به عدالت، دشوار است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG