لینک های دسترسی

Breaking News

قطار چینی به افغانستان رسید


این نخستین قطار چینی است که به افغانستان رسیده است
این نخستین قطار چینی است که به افغانستان رسیده است

برای نخستین بار محموله ۴۸ واگن اموال تجارتی چین از طریق آسیای میانه وارد بندر تجارتی حیرتان در افغانستان شد.

مسئولین وزارت تجارت افغانستان و مقام های چینی که برای استقبال این محموله اموال تجارتی به شهرک بندری حیرتان رفته بودند، از ایجاد سهولت ها واردات و صادرات بین دو کشور سخن گفتند.

این واگن ها که اموال تجارتی مختلف را در خود دارد از شهر ارومچی چین بعد از یازده روز و با پیمودن نزدیک به سه هزار کیلومتر از طریق قزاقستان و اوزبیکستان، وارد افغانستان شد.

مقام های افغان می گویند که آغاز روابط تجارتی با چین میتواند نیازمندی افغانستان از کشور های دیگر را کمتر بسازد و در خودکفایی این کشور اثر گذار باشد.

محمد اسحاق سروری، سرپرست ولایت بلخ گفت "با این گونه گام گذاشتن ها منابع گمرکی ما منابع عوایدی ما منابع تجاری ما منابع مالیاتی ما و موارد دیگری عواید را در سطح کشور نشان میدهد سخت رشد میکند تزئید میابد وما را از مصیبت دست درازی و عدم خوکفایی خلاص میسازد".

این قطار هرماه دو بار به افغانستان اموال را انتقال خواهد داد
این قطار هرماه دو بار به افغانستان اموال را انتقال خواهد داد

ازسوی هم سفیر چین در افغانستان گفت که با ایجاد روابط تجارتی از طریق خط آهن با افغانستان، کشورش برای تامین ثبات سیاسی و اقتصادی در افغانستان کمک می کند.

سفیر چین در افغانستان تاکید دارد که پیشرفت اقتصاد چین بدون پیشرفت اقتصاد منطقه معنی نخواهد داشت و این کشور برای احیا مجدد راه ابریشم در تفاهم با افغانستان روی پروژه (ون بیلد ون ورد) کار خواهد کرد.

مقام های افغان می گویند که این قطار در هر ماه دوبار از چین به افغانستان و برعکس حرکت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت تجارت افغانستان گفت که این قطار زمینه ساز رشد تجارتی و اقتصادی در منطقه خواهد شد.

مسافر قوقندی گفت "چین یک کشور خوب است که ما کالا های صادارتی خود را در آنجا صادرکرده میتوانیم بازار هایخوبی وجود دارد که و هم کالا های که افغانستان نیازمند آن است. من مطمئین استم که قیمت کالا های که ازطریق خط آهن چند برابر پایان تراز قیمتی است که ازسایر بنادر به افغانستان وارد میشود تاثیر مثبتی بالای رشد تجارت وسایرکالای های تجارتی را خواهد داشت”.

انتظار می رود که این قطار به رشد اقتصادی افغانستان کمک کند
انتظار می رود که این قطار به رشد اقتصادی افغانستان کمک کند

XS
SM
MD
LG