لینک های دسترسی

Breaking News

اروپا و چین: تلاش می کنیم جلو تولید سلاح اتمی ایران را بگیریم


فدیریکا موگیرینی، رئیس پالیسی خارجی اروپا در سمت راست و وانگ یی، وزیرخارجۀ چین، روز جمعه در مقر اصلی ناتو در بروکسل با هم دیدار کردند
فدیریکا موگیرینی، رئیس پالیسی خارجی اروپا در سمت راست و وانگ یی، وزیرخارجۀ چین، روز جمعه در مقر اصلی ناتو در بروکسل با هم دیدار کردند

مقامات اتحادیۀ اروپایی و چین گفته اند که تمام تلاش خود را انجام خواهند داد تا جلو تولید سلاح اتمی ایران را بگیرند.

اظهارات این مقامات در حالی صورت گرفته است که ماه گذشته، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از توافق هسته ای ایران، بیرون شد.

وانگ یی، وزیرخارجۀ چین روز جمعه در کنار رئیس پالیسی خارجی اروپا گفت که توافق هسته ای ایران از جانب ملل متحد حمایت شده و تمام جناح ها وظیفه دارند آن را عملی سازند.

فدیریکا موگیرینی، رئیس پالیسی خارجی اروپا که یکی از افراد شامل در توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران است، با ستایش از موقف گیری چین گفت که اتحادیۀ اروپایی و سایر شرکا در همآهنگی کامل کار می کنند تا این توافق را حفظ کنند.

رئیس جمهور ترمپ ماه گذشته از توافق پا عقب کشید و گفت که توافق ایران برای جلوگیری از تولید میزایل های بالستیک و ممانعت نقش تخریب کنندۀ تهران در شرق میانه، ناکام مانده است.

پس از خروج امریکا از توافق هسته ای ایران، مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، به تاریخ ۲۶ می ۲۰۱۸، اعلام کرد که اگر ایران خواست های واشنگتن را بپذیرد و مانند "یک کشور عادی" رفتار کند، امریکاییان به ایران به دیده یک دوست نگاه خواهند کرد.

آقای پمپیو در مصاحبه ای اختصاصی با صدای امریکا گفت که هدف استراتیژی جدید واشنگتن در قبال تهران، تعیین شرایط برای رهبران اسلامگرای ایران است تا آنان مانند "رهبران عادی" رفتار کنند.

مایک پمپیو افزود که "رهبران عادی" پول مردم شان را به خاطر "ماجرا جویی" در سوریه و یمن غارت و ضایع نمی کنند.

قبل بر این، آقای پمپیو استراتیژی جدید ایالات متحده در قبال ایران را اعلام کرد که آن ۱۲ شرط برای ایران گذاشت که شامل پایان دادن حمایت تهران از طالبان و سایر گروه های دهشت افگن در افغانستان می باشد.

به تعقیب خروج امریکا از توافق هسته ای ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هشدار داد که خارج شدن ایالات متحده از توافقنامه هسته ای ایران می تواند منجر به بی ثباتی خطرناک در منطقه شده و در صورت از سر گیری برنامه هسته ای توسط ایران، اسرائیل که متحد نزدیک و استراتیژیک واشنگتن در شرق میانه است، با تهدید های جدید روبرو خواهد شد.

آقای پوتین گفت که امریکا در حالی توافقنامه هسته ای ایران را ترک کرد که اداره بین المللی انرژی اتمی ملل متحد پابندی ایران به این توافقنامه را تایید کرده است.

XS
SM
MD
LG