لینک های دسترسی

Breaking News

چین حدود ۸۰ میلیون دالر را در بخش مسکن افغانستان کمک کرد


چین تعهد کرده است که ده هزار واحد مسکونی را در کابل می‌سازد
چین تعهد کرده است که ده هزار واحد مسکونی را در کابل می‌سازد

مقامات افغان و چین امروز تفاهمنامۀ ۵۰۰ میلیون یوان چینی را – که معادل حدود ۸۰ میلیون دالر می‌شود – در کابل امضا کردند.

این پول، بخشی از تعهدات جمهوری خلق چین است که در دیدار محمداشرف غنی در سال ۲۰۱۴ میلادی از بیجینگ، مقامات آن کشور تعهد کرده بودند.

سید سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان گفت که این پول در فاز اول بزرگترین پروژۀ مسکن افغانستان سرمایه‌گذاری می‌شود.

او گفت "این فاز اول برنامۀ بسیار تاریخی بزرگ مسکن است که ۵۰۰ میلیون یوان تعهد شده که در حدود ۷۵ میلیون تا ۸۰ میلیون دالر شود. فعلاً قسمی تخمین شده که در حدود ۱۴۰۰ باب واحد مسکونی با این پول اعمار می‌شود".

به گفتۀ آقای نادری، پس از پروسۀ تدارکات، قرار است که قرارداد با شرکت‌ ساختمانی امضا شود و ممکن تا دو ماه آیندۀ کار عملی در ساحه آغاز گردد و تا دو سال آینده به پایۀ اکمال برسد.

افغانستان در نظر دارد که در مجموع سه فاز پروژۀ مسکن را با هزینۀ ۱.۵ میلیون یوان از کمک‌های چین، در کابل اعمار کند.

اما وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان افزود که فازهای بعدی این پروژه در ولایات اعمار خواهند شد.

در همین حال، یو جینگ، سفیر چین مقیم کابل، گفت کشورش به تعهداتی که در قبال افغانستان دارد، عمل خواهد کرد.

او گفت "امروز ما تفاهمنامۀ فاز اول پروژۀ مسکن را به هزینۀ ۵۰۰ میلیون یوان امضا می‌کنیم، اگر قابل قبول مردم و حکومت افغانستان باشد، برای شهروندان افغان و مناطق شهری مؤثر باشد، من مطمئنم که کشور ما با بهترین شکل ممکن، چنین همکاری را ادامه می‌دهد".

بر اساس تفاهمنامه‌ای که در ماه عقرب ۱۳۹۴ هجری شمسی، در سفر رئیس جمهور افغانستان به چین، میان مقامات دو کشور امضا شد، ده هزار واحد مسکونی را در کابل اعمار خواهد کرد.

کمبود مسکن از مشکلات عمدۀ افغان‌ها است. بر اساس آمار وزارت شهرسازی و مسکن افغانستان، کم از کم، این کشور به دو میلیون مسکن نیاز دارد.

با توجه به این مشکل، وزارت شهرسازی افغانستان در نظر دارد که در سال آیندۀ خورشیدی، برنامۀ ملی مسکن را به اجرا بگذارد.

وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان گفت که در دو سال گذشته، این وزارت حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی را اعمار یا تحت کار قرار داده است.

بر اساس گزارش سال ۱۳۹۵ این وزارت، ۸۵۰ پلان تفصیلی، ۲۰ پلان منطقه‌ای برای شهرها، طرح و دیزاین ۱۰۳ شهرک معلمین، چهار شهرک قالین‌بافان و بیش از شصت شهرک مهاجرین را تکمیل کرده است.

XS
SM
MD
LG